Posts tonen met het label brood. Alle posts tonen
Posts tonen met het label brood. Alle posts tonen
zaterdag 21 september 2013
Bagels, baby!
Na een volle collegeweek elke dag braaf mijn roggebrood à 5 cent per snee te hebben gegeten, had ik wel trek in wat anders! Nou kan ik een goedkope boterham besmeren, maar ik was vrij en had wel zin in iets specialers.
Gelukkig was de redding nabij: ik rekende uit dat ik voor slechts 8 cent per stuk een verse bagel kon bakken. Zelf brood bakken klinkt als heel veel gedoe, maar het is vooral even een tijdsinvestering. En bagels hoeven maar 1 uur te rijzen, dat scheelt!
Voor dat rijzen is het het beste om ze op een warme plek te zetten. Dan heb je minder gist nodig! Nou is het vinden van een warme plek in mijn huis best lastig zo lang de 'r in de maand zit' (een echt enkelglas huis met maar 1 kachel die nog lang niet aangaat). Gelukkig bedacht ik me dat ik de bak met deeg wel op de geiser kon zetten. En daar rees het prima! Mocht dat bij jou niet gaan: vaak kan je de oven op 40 graden instellen. Dan kun je de bak met deeg lekker daar laten rijzen.
zaterdag 7 september 2013
Zoektocht naar het goedkoopste brood
Wie de BudgetChallenge wil winnen, moet zin hebben om op zoek te gaan naar het goedkoopste product. Gelukkig kunnen we elkaar daarin ondersteunen. Zo was Bonnie zo lief om haar prijslijst te delen, dat scheelt een boel uitzoekwerk!!
Brood is zo'n typisch product wat de Nederlandse keuken kenmerkt, door vaak meerdere keren per dag te schitteren in aanwezigheid. Ik ben er zelf niet zo dol op, want het vult slecht, bevat weinig voedingswaarden (t.o.v. warme maaltijd of salade!) en het voelt ook niet zo prettig in m'n buik als ik het veel eet. Dus meestal eet ik diverse soorten ontbijtjes en als lunch vaak leftovers van de avond ervoor, of ik maak op zondag een grote kom salade waar ik de hele week van eet.
Maarja, dat is allemaal heel leuk en aardig, maar als je op zondagavond thuiskomt, de koelkast leeg is en je sowieso geen tijd hebt om iets voor te bereiden voor lunches op de uni, dan moet je toch wat. Gelukkig had ik een pak euroshopper roggebrood ingeslagen. Deze lifesavers kosten maar 4 cent per snee en vullen een stuk beter dan de gemiddelde boterham. Ik vind het erg lekker met hummus, een dikke laag pindakaas of een pittige zelfgemaakte spread.
Nou is roggebrood niet voor iedereen weggelegd en sowieso kan je met brood een heleboel dingen die je met roggebrood niet kan (hallo wentelteefjes, paneermeel en tosti's!). Helaas is het nog best even zoeken naar een goedkoop brood. Als vegetariër/vegan ben je vaak gedoemd tot biologisch brood, omdat er in fabrieksbrood varkensvet zit. Het is verstopt onder een E-nummer, E472, en veel mensen eten dit dus meerdere keren per dag (bah!). Gelukkig komt dit niet voor in biologisch brood, maar ja dat past toch niet in een klein budget?
Toch is er een oplossing voor! Dit brood kost maar € 1,19 per heel:
donderdag 25 oktober 2012
Hamburgerbroodjes
Ik ging laatst naar een housewarmingspotluck en zat samen met een vriendinnetje na te denken over wat we wilden meenemen. Zelf ging ik voor de preikoekjes waar ik laatst over schreef. Zij had bieten in haar groentepakket en zo kwamen we op het idee om de beroemde bietenburgers te maken. Helaas zijn er (nog) nergens plantaardige hamburgerbroodjes te koop. Ofwel er zit koemelk in, of er zitten E-nummers in die van varkens afkomstig zijn zoals E472. Je kan dan ander brood nemen, zoals ciabatta of Turks brood, maar het leek me wel leuk om échte hamburgerbroodjes te hebben, dus ik dook de keuken in.
Brood bakken vind ik een heerlijke bezigheid, op een vrije ochtend lekker de kachel aan om het brood daarop te laten rijzen, het deeg kneden en niet te vergeten: de geur van versgebakken brood... hmmmm! Dit recept is best simpel, het kost alleen wat rijstijd. Ik koos in dit recept voor sojamelk, maar als je dat liever niet doet kun je ook prima een andere soort koemelkvervanger gebruiken, zoals amandel-, rijst- of havermelk. Ik heb ze nu alleen met bloem gemaakt maar als je ze een tikkie gezonder wil, kun je natuurlijk (een deel van) de bloem vervangen door meel.
Voor 12 kleine of 6 normale hamburgerbroodjes
Meng in een ruime kom sojamelk en water en los de suiker hierin op. Voeg de gist toe en roer goed door. In een kleine kom meng je de bloem met het zout. Voeg dit stapsgewijs toe aan het gist/melkmengsel (per kopje) terwijl je met één hand kneed. Ga door tot je een goed deeg hebt wat niet te plakkerig is (indien nodig nog extra bloem toevoegen). Kneed 5 minuten door. Zet de kom op een warme plek, bijvoorbeeld op de kachel of in een licht voorverwarmde oven (liefst 40 graden). Laat een uur rijzen.
Bekleed een bakplaat met bakpapier. Na een uur zou het deeg twee keer zo groot moeten zijn. Kneed het nog een paar minuten door en vorm er 12 (of 6) balletjes van. Leg ze op de bakplaat, doe er een theedoek over en laat nog 20 minuten rijzen op een warme plek. Ondertussen verwarm je de oven voor op 190 graden.
Meng de sojamelk met het water en bestrijk de broodjes hiermee. Doe er sesamzaadjes op. Bak de broodjes in 18-20 minuten gaar. Laat even afkoelen voor je ze opensnijdt. Doe er een burger(tje) op, sla, tomaat, augurk, veganaise, ketchup en eventueel een plakje tofutti cheddar (bij de biowinkel te koop). Enjoy!
Brood bakken vind ik een heerlijke bezigheid, op een vrije ochtend lekker de kachel aan om het brood daarop te laten rijzen, het deeg kneden en niet te vergeten: de geur van versgebakken brood... hmmmm! Dit recept is best simpel, het kost alleen wat rijstijd. Ik koos in dit recept voor sojamelk, maar als je dat liever niet doet kun je ook prima een andere soort koemelkvervanger gebruiken, zoals amandel-, rijst- of havermelk. Ik heb ze nu alleen met bloem gemaakt maar als je ze een tikkie gezonder wil, kun je natuurlijk (een deel van) de bloem vervangen door meel.
Voor 12 kleine of 6 normale hamburgerbroodjes
- 1/2 cup warme sojamelk
- 1/2 cup warm water
- 2 eetlepels suiker
- 1 zakje gist (à 7 gram)
- 350 gram bloem
- 1 theelepeltje zout
- 1 eetlepel sojamelk
- 1 eetlepel water
- sesamzaadjes
Meng in een ruime kom sojamelk en water en los de suiker hierin op. Voeg de gist toe en roer goed door. In een kleine kom meng je de bloem met het zout. Voeg dit stapsgewijs toe aan het gist/melkmengsel (per kopje) terwijl je met één hand kneed. Ga door tot je een goed deeg hebt wat niet te plakkerig is (indien nodig nog extra bloem toevoegen). Kneed 5 minuten door. Zet de kom op een warme plek, bijvoorbeeld op de kachel of in een licht voorverwarmde oven (liefst 40 graden). Laat een uur rijzen.
Bekleed een bakplaat met bakpapier. Na een uur zou het deeg twee keer zo groot moeten zijn. Kneed het nog een paar minuten door en vorm er 12 (of 6) balletjes van. Leg ze op de bakplaat, doe er een theedoek over en laat nog 20 minuten rijzen op een warme plek. Ondertussen verwarm je de oven voor op 190 graden.
Meng de sojamelk met het water en bestrijk de broodjes hiermee. Doe er sesamzaadjes op. Bak de broodjes in 18-20 minuten gaar. Laat even afkoelen voor je ze opensnijdt. Doe er een burger(tje) op, sla, tomaat, augurk, veganaise, ketchup en eventueel een plakje tofutti cheddar (bij de biowinkel te koop). Enjoy!
Abonneren op:
Posts (Atom)




