donderdag 21 juli 2011

Vegan Cashew Fondue

Gisteren had ik de dinnerparty om mijn vrienden te bedanken voor alle hulp die ik heb gekregen bij het klussen en verhuizen. Het was heel geslaagd! Ik had heel veel verschillende dingetjes gemaakt. Er was super veel eten, ik heb dan ook veel over, maar het was heerlijk! Ik had al zes jaar niet meer gegourmet (sinds ik vegetarisch ben gaan eten niet meer), dus het was voor mij heel bijzonder :-)

Over de gourmet later een blog, nu eerst even over de cashewfondue waar iedereen zo nieuwsgierig naar is. De basis is rauwe cashewnoten. Die heb ik wel eens bij de toko gekocht, gisteren kocht ik ze op de markt.

De ingrediënten:
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 theelepel zout
  • 5 eetlepels edelgist
  • 1 pond rauwe cashewnoten, minimaal 2 uur geweekt
  • sap van 1 citroen
  • 250 milliliter water
  • 250 milliliter plantaardige melk



Doe de knoflook, zout en edelgist in de keukenmachine en maal fijn. Voeg vervolgens de cashewnoten toe. (Als je keukenmachine niet zo groot is, zoals de mijne, maak dan het recept in 2 delen.) Maal ze fijn, heel fijn. Dat kan even duren. Het beste is als je ze echt tot poeder kunt vermalen.

Voeg de citroensap erbij. Het water kun je het beste in delen toevoegen, afhankelijk van hoeveel je nodig hebt. Het moet uiteindelijk een romige massa worden.

Doe dit in een pan en verwarm het langzaam door. Voeg steeds een beetje sojamelk toe als het te dik wordt. Zet het vervolgens op een warmhoudplaatje en dippen maar!

Ik had er witte & volkoren soepstengels, nacho's en Turks brood bij gezet. Ook had ik stengels van courgette & aubergine, die werden eerst gegrild op een gourmetstel en dan erin gedipt. Met die groenten kan je natuurlijk eindeloos variëren.

6 opmerkingen:

  1. Wauw, nooit van gehoord.
    Klinkt wel origineel. Ik ben gek op cashewnoten!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed om te horen dat ie geslaagd was! ga hem zeker snel proberen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lijkt me lekker, ga ik ook proberen.
    Nog even een vraagje, is turk brood vegan? Je koopt het tenslotte los en je weet dus niet waar het van gemaakt is.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dank je wel voor het recept ik ga het zeker proberen, het lijkt me heel lekker..

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mmmmmm klinkt erg lekker! (Met dank aan Bonnie die me deze kant op stuurde ;) Eén vraagje: kun je de cashews ook eerst weken en dan tot crème malen? Of moet je er echt poeder van maken?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat kan vast ook wel, had daar helemaal niet aan gedacht :-)

    BeantwoordenVerwijderen