maandag 23 mei 2011

De lekkerste pasta part 1: citroen-basilicum roomsaus

Hoewel ik tegenwoordig meer rijst en andere granen zoals gierst en quinoa eet, toen ik net op mijzelf woonde was pasta mijn basic recipe. Het is makkelijk, goedkoop, en lang houdbaar, en je kan onwijs variëren in de saus. Tel daarbij op dat ik tot een jaar geleden absoluut geen aardappels op mijn bord wou zien en je snapt: ik heb aardig wat pasta-ervaring.

Maar ook een pasta-connaisseur als ik wordt wel verrast door een geweldige pastasaus. Het idee voor dit recept kwam ik tegen in het kookboek 'Vegan on the Cheap', een geweldig kookboek vol betaalbare inspiratie. Aangepast aan mijn eigen voorkeuren presenteer ik hier: de lekkerste vegan pasta-met-witte-saus.


Een gehaaste foto in mijn minikeuken, ik kon niet wachten om aan te vallen! ;)



Je hebt nodig (voor 4 personen):

  • Pasta, zoals penne of fusilli, ik neem het liefst volkoren
  • 1 broccoli, in roosjes
  • 1 eetlepel zonnebloemolie
  • 1 ui, in blokjes
  • 1 grote paprika of 2 kleine, in reepjes
  • 1 courgette, doormidden gesneden en dan in plakjes
  • (of groenten naar keuze, ik vond bloemkool en sperziebonen ook erg lekker erdoor)

Voor de saus:
  • 75 gram cashewnoten
  • 2 teentjes knoflook
  • 60 milliliter water
  • rasp en sap van 1 citroen
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel edelgist
  • 1 theelepel gedroogde basilicum
  • 1/2 theelepel uienpoeder
  • 1/2 theelepel zout
  • 1/4 theelepel peper
  • 300 milliliter sojamelk

2 handjes verse basilicum, fijngesneden

1. Kook de pasta en stoom ondertussen hierboven de broccoli in een vergiet, beide ongeveer 8 minuten.

2. Verwarm de zonnebloemolie in een hapjespan. Doe de ui erbij, deksel erop en bak dit 5 minuten. Voeg vervolgens de paprika en courgette toe en bak het geheel een kleine 10 minuten, terwijl je af en toe roert. Voeg eventueel nog peper en zout naar smaak toe.

3. Maal de cashewnoten tot poeder in een blender. Voeg alle overige ingrediënten voor de saus toe en blend goed door. De citroensap en de sojamelk gaan samen een interessante chemische reactie aan waardoor de saus dik wordt ;). Wordt deze te dik, voeg je een beetje water toe.

4. Doe de broccoli, de saus en de basilicum erbij in de hapjespan. Roer goed door en verwarm dit nog een paar minuten, totdat de saus heet is. Voeg de pasta toe, et voilà!

Stay tuned for the best pasta in the world part 2!

2 opmerkingen:

  1. Meteen maar gemaakt!! Errug lekker!
    Helaas vonden mijn kinderen het minder lekker, maar met iets minder citroen en knoflook moet dit een volgende keer beter gaan..
    Ik vond het een succes.. Maareh.. Hoe stoom jij de groente?
    Ik heb het er nu bij in gemikt en later weer uit gevist, maar dit was niet erg praktisch.... Heb je een speciale stoompan?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om te horen! :)
    Ik ben helemaal vergeten erbij te zetten over dat stomen. Ik gebruik altijd een vergiet en een grote pan. Dan kook ik onderin de pasta (of rijst oid) en hang ik dat vergiet erboven.

    BeantwoordenVerwijderen