zaterdag 21 mei 2011

Tajine met sperziebonen, tomaat en kikkererwten

Hoewel ik niet in het bezit ben van zo'n prachtige aardewerken tajine (lees: stoofpan), liet ik mij er niet van weerhouden om een heerlijke Marokkaanse stoofpot op tafel te zetten. Ik werd geïnspireerd door mijn favoriete kookboek, Vegan Planet van Robin Robertson. Als ik de rest van mijn leven nog maar 1 gerecht zou mogen eten, zou ik deze zeker overwegen, al is het alleen maar omdat mijn huis er zo lekker van gaat ruiken ;)




Je hebt nodig:

  • 150 gram gedroogde abrikozen
  • 1 eetlepel zonnebloemolie
  • 1 grote ui, in blokjes gesneden
  • 2 teentjes knoflook
  • 1/2 theelepel kaneel
  • 1/4 theelepel kurkuma
  • 1/4 theelepel (gemalen) karwijzaad
  • 250 gram sperziebonen, schoongemaakt en hapklaar gesneden
  • 250 gram trostomaatjes, in blokjes (sap opvangen)
  • 250 milliliter groentebouillon
  • 1 eetlepel oerzoet (of rietsuiker)
  • zout en peper
  • 150 gram kikkererwten
  • 25 gram amandelsnippers
  • 2 eetlepels verse peterselie, fijngehakt
  •  rasp van 1 citroen

1. Doe de gedroogde abrikozen in een schaaltje, giet er kokend water op en laat 20 minuten wellen. Giet ze af en snijd ze in blokjes.

2. Verwarm de olie in een hapjespan. Voeg de ui toe en laat 5 minuten met de deksel erop koken. Pers de knoflook erboven uit en voeg de kaneel, kurkuma en karwij toe. Kook dit al roerende nog een halve minuut. Voeg dan de sperziebonen, de tomaten met het sap, bouillon, oerzoet en peper en zout naar smaak toe. Breng aan de kook en zet dan het vuur laag, om het zo'n 20 minuten te laten sudderen.

3. Voeg de abrikozen en kikkererwten toe en laat nog 5 tot 10 minuten doorkoken. Tenslotte voeg je de amandelsnippers, peterselie en citroenrasp door.

Lekker met rijst, quinoa, couscous, gierst... waarbij eigenlijk niet?

4 opmerkingen:

  1. Mmm, dit klinkt echt heerlijk! moet ik ook eens uitproberen. En wel zo handig om het gewoon in een hapjespan te maken. Ik heb/had wel een tajine maar vandaag is het deksel kapot gevallen :(

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dit lijkt me heel lekker. Ik ga een tajine halen. Ik heb nog wat verjaardagsgeld liggen :-)
    Jaren geleden heb ik een tajine gehad en die ging helaas stuk. Het aardenwerk geeft een speciale smaak aan het gerecht. Beetje barbecue/rokerig smaakje.

    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Gisteren gemaakt, echt erg lekker. smaakte weer eens anders dan wanneer ik zelf wat groenten bij elkaar gooi en met couscous voor Marokkaans laat doorgaan, zelfs uit de hapjespan! Ik heb wel wat meer van de ingredienten genomen voor vier behoorlijke eters.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vanavond gemaakt, erg smakelijk en weer eens wat anders. Dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen