woensdag 12 september 2012

Abrikozen-walnoten-chocoballetjes

Tijdens een grote opruimdag vond ik een zakje gedroogde abrikozen die hun THT-datum eigenlijk al een tijdje voorbij waren. Nou hecht ik daar niet zoveel waarde aan (het is slechts een kwaliteitsgarantie), maar toch wou ik ze niet al te lang meer bewaren. Ik vind gedroogde abrikozen erg lekker in gerechten als tajine en couscoussalade, maar nu zat ik op een avond thuis met zoete trek en niks in huis. Je kan abrikozen ook zo uit het handje eten - gezond ook trouwens, ze bevatten veel ijzer en andere mineralen - maar ik wou er nog wat lekkerders mee maken. Toen herinnerde ik me de energieballetjes die ik eens tijdens een kookworkshop heb gemaakt. Vaak worden die met dadels en amandelen gemaakt, maar ik was eigenwijs en koos voor abrikozen en walnoten. Zó lekker!

Je kunt deze balletjes nog een beetje pimpen door er citroen- of sinaasappelrasp doorheen te doen, of kardemom, of wat je maar lekker lijkt. Dit is een eenvoudige versie, met ingrediënten die je trouwens ook rauw kunt kopen. Makkelijk als je ze eens aan rawfoodies wil voorschotelen. Ik hoor graag hoe jij ze maakt!




  • 2 handjes verse walnoten
  • 2 handjes gedroogde abrikozen
  • paar eetlepels cacaopoeder
  • 3 eetlepels kokosrasp

Doe de walnoten in de keukenmachine en maal ze fijn. Voeg vervolgens de abrikozen en cacaopoeder toe en maal ook deze fijn. Het is nu nog een kruimelige bedoeling, maar het plakt heel makkelijk aan elkaar. Neem een klein beetje eruit en vorm er een balletje van - zo groot als je wil.

Doe de kokosrasp in een klein bakje of schaaltje en rol de balletjes hierdoor. Druk even goed aan om de kokos te laten plakken.

Niet alleen een lekkere snack, maar ook een redelijk gezond tussendoortje!

1 opmerking:

  1. Oh leuk! Ik maak dit soort balletjes altijd met walnoot, dadel en cacao maar stond pas met gedroogde abrikozen in m'n hand en dacht erover om die te combineren met amandelen. Kokos lijkt me inderdaad ook erg lekker!

    BeantwoordenVerwijderen