donderdag 10 januari 2013

Sinaasappel Baklava

Op facebook kwam laatst een verzoek voor een vegan baklava recept. Dat heb ik wel eens gemaakt, en toevallig had ik er ook een mooi foto'tje van dus ik dacht: laat ik daar eens een blogje over schrijven!



Deze heerlijke vega versie van de Griekse klassieker is al door menig omnivoor goed bevonden, sterker nog, velen geloofden niet dat er geen honing in zat. Nergens voor nodig dus, om nog honing erdoor te doen! Agave siroop is your friend.


Het kost even tijd om  baklava te bereiden, maar dat is maar goed ook, anders zou je deze mierzoete snack elke dag wel eten denk ik. Ach, voor een beetje endulgence af en toe moet het zeker kunnen! :-)






  • 200 milliliter water
  • Rasp en sap van 1 biologische sinaasappel
  • 225 gram suiker
  • 125 milliliter agavesiroop
  • 1 theelepel vanille extract
  • 300 gram walnoten
  • 1 theelepel kaneel
  • 1/2 theelepel kardemom
  • 1 zakje filodeeg (1/2 pakje), ontdooid
  • 175 gram margarine, op kamertemperatuur

Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet een vierkante ovenschaal in met wat margarine.

Doe water, sinaasappelsap en suiker in een kleine pan en breng aan de kook tot de suiker is opgelost. Voeg de agavesiroop toe en laat 15 minuten zachtjes borrelen en een beetje indikken. Zet het vuur uit en voeg vanille extract toe.

Doe de walnoten in een (papieren) zakje en rol er met een deegroller overheen zodat het kleine kruimels worden. Meng vervolgens in een kom met kaneel, kardemom en sinaasappelrasp.

Leg 2 lagen filodeeg in de ovenschotel en bestrijk met margarine. Doe een laagje walnoten erop en leg weer 2 lagen filodeeg erop. Nog een laagje margarine en noten en weer 2 lagen filodeeg. Dan heb je nog 2 laagjes filodeeg over (meestal zitten er 8 in 1 pakje), dan doe je tussen elke plak filodeeg een laagje margarine en noten. Op de bovenkant doe je enkel een laagje margarine.

Met een scherp mes snijd je de baklava alvast voor, ik doe het in 16 stukjes. Dit kan niet na het bakken, dan breekt het filodeeg in 1000 stukjes!

Zet de baklava ongeveer 45 minuten in de oven, tot de bovenkant mooi bruin is. Tenslotte giet je de saus eroverheen. Laat minimaal 3 uur in de koelkast staan (of overnacht) voordat je serveert.

Geniet


PS: Liever suikervrij? Ik denk dat je prima alleen maar agave kunt gebruiken i.p.v. suiker. Dan doe je minder water of laat je het in het geheel weg. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, dus laat het me weten als je hebt geëxperimenteerd!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten