maandag 28 januari 2013

Reisverslag van San Francisco!

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Vandaag - 2 weken na thuiskomst - heb ik eindelijk tijd (gemaakt!) om te bloggen over mijn vakantie naar San Francisco! Het uitzoeken van de foto's vind ik niet zo'n leuk klusje, dus vandaar de neiging om het almaar vooruit te schuiven. Maar hier is dan eindelijk mijn reisverslag, hoewel ik het wellicht beter foodverslag zou kunnen noemen!

Met vriendin Denise vloog ik 29 december via Philadelphia naar San Francisco - dé stad van de ruimdenkenden. Ik had best wat verwachtingen qua vegan food, zeker gezien het aantal restaurants op HappyCow (30 vegan eetgelegenheden!), maar voordat je er bent moet je toch echt eerst 17 uur vliegen.  Ik had van te voren een vegan maaltijd gereserveerd en kreeg een 'asian vegetarian meal':


Het was best ok, hoewel ik niet echt blij word van roggebrood met halvarine - het was in elk geval vegan. Op de foto lijkt het wel veel meer dan het was, ik was blij dat ik zelf eten had meegenomen. Daarmee moest je echter wel oppassen, want je mag níks de USA mee innemen - tijdens de eerste vlucht moesten we dus alles opeten. Dat was Denise niet gelukt, en die kreeg nog problemen met de banaan in haar handbaggage ook. Amai wat is die douane/customs daar streng! Al met al was ik tijdens de reis nog niet bepaald impressed: in het vliegtuig geen sojamelk voor in de koffie, en fruit kon je alleen kopen als je er ook een zuivelproduct bij nam. Eurh?

Eenmaal in San Francisco aangekomen begon het eet-avontuur. Ik had na die lange reis flink trek gekregen. Toch bleek het nog best lastig te zijn. De hoeveelheid neon signs was groot, maar er waren weinig plekken die wat veganistisch verkochten (niet dat ik nog puf had om overal te gaan vragen, we liepen met onze baggage door de buurt die vol daklozen zat... niet zo'n fijne ervaring) Uiteindelijk belandden we bij de Subway, waar het vegan assortiment net zo minimalistisch bleek te zijn als in Nederland - het werd een broodje groente. De dude wist niet eens wat vegan betekende, iets wat vrij vaak voor bleek te komen bij immigranten. Ik had toch een ander beeld van zo'n grote stad!

Uiteindelijk hebben we het vaakst gegeten bij Loving Hut, wat je hier in Nederland ook vindt (in Maastricht), maar daar ben ik nog nooit geweest. Het zat lekker in de buurt en ze hadden heerlijke taarten! Zoals deze Oreo chocolate cake, om nom nom...



En deze chocolate cupcake met peanut butter frosting...


De chocolate hotdog cake...


En een echte carrotcupcake!

Naast een boel taart heb ik ook een flink aantal breakfast burrito's gegeten! Mannn, wat ben ik daar dol op :)


Doorgaans bevat een breakfast burrito scrambled tofu, tomaatjes, avocado, zwarte of kidneybonen, en soms nog een vleesvervanger zoals vega kip op deze foto. Hier vind je mijn recept om het zelf eens te maken!

We aten bagels als ontbijt...



Een echte vegan kant-en-klare pizza (mét 'kaas' en 'pepperoni'!) van de Whole Foods...


Waar ik overigens een nieuw vriendinnetje heb ontmoet :)
Deze dame woonde in de winkel en wou zo graag gekroeld worden, dat ze de hele tijd op mijn schouder heeft gezeten. Was moeilijk om haar achter te laten!

We aten ook heuze alfabet soep!
We zijn namelijk nog een paar dagen naar Yosemite National Park geweest, een supertof natuurgebied. Omdat het zo afgelegen ligt, hadden we zelf blikken soep, protein bars, fruit trail e.d. meegenomen. Het bleek uiteindelijk heel erg mee te vallen, zelfs daar hadden ze koffie met sojamelk, en in het Yosemite Bug Hostel waar we verbleven bereidden ze ook vegan maaltijden (en breakfast burrito's!). Ach, voor het budget was het niet zo erg om af en toe eens een blik soep open te trekken ;-)

Bij Loving Hut at ik deze heerlijke rainbow salad met een dressing van verse koriander & pinda:

Op oudjaarsavond gingen we uit eten bij Millennium, een superfancy restaurant. We betaalden 95 dollar (zo'n 70 euro) voor een 5-gangenmenu en hadden hoge verwachtingen. Dat viel tegen. Er werd zo, zo mega snel geserveerd dat we binnen 5 kwartier uitgegeten waren. 5 kwartier! Bovendien hadden we niet de meest gezellige mensen naast ons (ze hadden om de haverklap ruzie...) en het meest jammere vind ik nog wel dat ik helemaal geen foto's heb kunnen maken van de supermooie maaltijden die we kregen, omdat het veel te donker was in het restaurant. Ik zou er niet snel nog eens heen gaan...

Gelukkig hebben we ook betere ervaringen gehad! We dronken een echte mojito bij Mexicaans restaurant Gracias Madre, omdat we 3 kwartier moesten wachten voordat er een tafeltje vrij kwam... (zo gaat dat daar vaak in de states! maar als je eenmaal zit heb je wel binnen 10 minuten eten voor je neus staan :))
 Het eten was er overigens heerlijk, maar de foto's zijn helaas niet gelukt omdat het te donker was. I love Mexican food!

Ook hebben we heerlijk Indiaas gegeten:
Het ethnische eten is daar een stuk authentieker dan hier, echt heerlijk. Helaas is het daardoor ook wel een tikkie pittiger, wat Denise soms too much werd...

Maar gelukkig was er dan ijs! Er was zoveel keuze aan vegan ijs (soms wel 3 meter aan vegan ijs!), dat het lastig kiezen was. Ik heb genoten van deze mocha almond fudge, en ook van cookie dough ijs. Beide waren niet alleen vegan, maar ook zonder soja. De markt is daar al veel verder ontwikkeld, er waren vele soorten yoghurt op basis van amandel of kokos, en ijs op basis van rijst- of kokosmelk. Ik kan alleen maar hopen dat de markt hier ook zo gaat groeien!

Wat ook bijzonder was, is de vele manieren waarop boerenkool bereid wordt. Zie hier mijn heerlijke salade met boerenkool en aramé (een zeewier) :
Het wordt ook vaak gestoomd (bv bij mijn enchiladas bij Gracias Madre), gewokt (bij Loving Hut), het gaat door salades... Er wordt van alles mee gedaan, behalve stamppot ;-) eigenlijk zoals wij hier spinazie gebruiken. Supertof en inspirerend! Boerenkool is namelijk de gezondste groente die er is, dus het kan nooit kwaad om er eens wat vaker mee te koken.

Tenslotte nog de donuts die ik bij een heuze vegan Donut Farm in Oakland kocht...

Ik vond ze erg lekker, omdat... ze niet naar donuts smaakten. Die lust ik namelijk niet! Denise is er dol op, maar toen ze mij vertelde dat ze deze donuts niet zo lekker vond omdat ze meer naar cake smaakten, moest ik toch eens proberen. En je raadt het al, ik vond ze heerlijk! En ik kon het niet weerstaan om een doos mee te nemen naar ons hostel :)

 
Al met al was het een supergave trip! Gelukkig hebben we geen foto's gemaakt van onze guilty pleasure (soja latte...). Er zaten zoveel Starbucks / coffeeshops, wat ook heel handig was vanwege de gratis wi-fi, dat ik aardig wat koffie heb gedronken. En denk maar niet dat je nu alle taartjes hebt gezien die ik heb gegeten. Bij lange na niet... ;-)

4 opmerkingen:

  1. Oreo en pindakaas taartjes :) Leuk stukje! Ga boerenkool stomen, bedankt voor de inspiratie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Tsja, voor de gezelligheid hoef je in de States niet uit eten te gaan...Voor dat je je bord leeg hebt staan ze al met de rekening klaar. Maar lekker is het allemaal wel, beetje te zoet en te zout. Alleen het brood is niet echt om te juichen, te zoet en te zacht. Ik at deze zomer nog wel eens een avocado sandwich bij Subway in de US, zal ik hier nooit doen, blèh. Wij haalde veel verse fruit salades in de supermarkt, mjammie, en ik dronk heel veel kruidenthee. Maar het land is prachtig. Nog beren gezien in Yosemite?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Maar in de zomer is er geen verse boerenkool meer te vinden, toch?

    BeantwoordenVerwijderen