donderdag 7 februari 2013

51 Vegan 15 Minute Meals

Eergisteren had ik precies 15 minuten de tijd tussen dat ik thuis kwam en alweer voor een skypemeeting werd verwacht. Een facebookvolger zei mij dat je zoveel tijd hebt om te koken als je er zelf voor maakt, maar ik kan je vertellen dat dat met zo'n groot project als de VeganChallenge helaas lang niet altijd opgaat ;-) Ik ren van hot naar her tussen werk, vergaderingen, mailbox, keuken, Amsterdam, en mijn laptop. Aangezien mijn agenda zich veel sneller vult dan mijn koelkast, is die laatste nogal eens leeg. OEPS!

Nou ben ik er uiteindelijk prima uitgekomen (het werden pitabroodjes met scrambled tofu, spinazie en tomaat, altijd lekker!), maar ik vond het in deze hectische periode toch een zeer interessant concept: '15 minute meals'. Voor als je eens wat minder tijd hebt, omdat vegans ook wel eens lekker makkelijk willen eten, voor als je minder zin hebt om te koken (ook niet onbelangrijk!), of voor al je gewoon niet zo van koken houdt (hoewel ik me afvraag of er veel van dat soort mensen deze blog lezen... nou goed, bij deze, jullie zijn van harte welkom ;-))... bij deze een lijst van snelle, makkelijke veganistische maaltijden die je in 15 minuten op tafel zet!




  • Pitabroodjes met scrambled tofu, spinazie en tomaat ;-)
  • Spaghetti met tofu-gehakt, wokgroenten en tomatensaus
  • Spinazie-avocadosoep
  • Couscous met kikkererwten, verse peterselie, tomaat en komkommer
  • Bloemkoolstoofpotje met kikkererwten en tomatenblokjes uit blik
  • Soep met Indiase currypasta, spinazie & tuinerwten erdoor met scheutje yofu
  • Pasta met witte bonen in tomatensaus en wokgroenten
  • 'Kip'saté (van Vegetarische Slager) met pindasaus en rauwkost
  • Wraps met chilibonen & sla mix
  • Macaroni met 'kaas'saus & gestoomde broccoli
  • Thaise groene curry met tofureepjes en snelkookrijst
  • Salade van voorgesneden boerenkool, geraspte wortel, blokjes avocado en verse koriander. Oosterse dressing van sesamolie, rijstazijn, knoflook en limoensap.
  • Mie met gebakken champignons, paprika en taugé in sojasaus
  • Preikoekjes met yofu-dip
  • Indiase curry met snelkookrijst, wokgroenten en kikkererwten
  • Couscous met doperwten, verse munt en gebakken paprika/courgette
  • Stoofpotje van pompoenblokjes (diepvries) met pindakaas & tomatenblokjes, met snelkookrijst of couscous
  • Wraps met roergebakken witlof, walnoot, dadel & 'smeer'kaas (tofutti kan ook)
  • Pastasalade met paprika, olijven, zongedroogde tomaat en rucola, met olijfolie
  • Gemengde salade met walnoot & peer/appel/druiven
  • Andijvie roerbak met ananas en oesterzwam, met snelkookrijst of quinoa
  • Taco's met Mexicaanse wokmix (diepvries), gestoofd in tomatenblokjes uit blik met komijn, oregano & cayennepeper
  • Kikkererwtenpannenkoekjes met spinazie
  • Verwarm geraspte biet, maak instant aardappelpuree (let op of ie vegan is!), serveer met gebakken ui
  • Spaghetti met spinazie, sojaroom en pijnboompitten
  • Broodje tofu-gehakt met groene bladgroenten
  • Soep van gesneden kool, tomatenblokjes uit blik en (witte) bonen
  • Couscoussalade met voorgesneden rode kool, geraspte wortel en sinaasappelsap-dressing
  • Gebakken portobello's op een broodje met sla
  • Pasta met pesto, spinazie en walnoten of pijnboompitten
  • Pompoensoep van diepvries-pompoenblokjes met vega room en roosmarijn
  • Breakfast burrito: wrap met scrambled tofu, chilibonen en sla (+ optioneel vega kaas)
  • Quesedillas: tortilla's besmeren met hummus, beleggen met groenten en bakken in droge pan
  • Salade met kidneybonen, tomaat, maïs & nacho's
  • Toast met witte bonen in tomatensaus en rucola
  • Verwarm linzen uit blik met blokjes geroosterde paprika/peppadew (pot), voeg verse peterselie toe en serveer met volkorenbrood
  • Gado gado: stoom voorgesneden kool & boontjes boven de pan waarin rijst kookt, serveer met pindasaus
  • Zwarte bonen-tomatensoep
  • Bulgur (of couscous) met peen & erwtjes (blik/diepvries), citroensap en dille
  • Rode kool met appel, instant aardappelpuree en vegaburger (biowinkel) 
  • Salade met gebakken champignons en balsamico/olijfolie vinaigrette
  • Pita falafel met hummus/tahinsaus en rauwkost
  • Soep van bloemkool en rode linzen
  • Roerbak blokjes rooktofu met blokjes aubergine, serveer met pindasaus en evt. snelkookrijst
  • Snelle curry: neem een blik witte bonen in tomatensaus en voeg mosterdzaad, komijn, kurkuma, koriander,  peper toe. Serveer met erwten/spinazie en pappadums
  • Spaghetti met gestoomde broccoli en kruidentofu
  • Chinese pastasalade: kook mie en laat afkoelen. Snij ondertussen paprika, lente ui en verse koriander. Meng wat tahin met bouillon, knoflook en chilipeper en voeg evt. nog taugé toe.
  • Pita met gebakken tempeh plakken, pindasaus & groene bladgroenten
  • Roerbak met soja strips (toko)
  • Wraps besmeerd met tofutti cream cheese, met spinazie
  • Supersnelle roti met tempeh en sperziebonen

Wat is jouw favoriete 15-minute meal? Ik breid de lijst graag uit! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen