dinsdag 19 februari 2013

Rode koolsoep

Gisteren deed ik boodschappen en spotte ik een enorme rode kool voor 85 cent. Ik twijfelde nog even tussen deze en de witte kool (van 75 cent ;-)), maar besloot voor de rode te gaan... want er was toch iets met kleurrijke groenten en anti oxidanten? Een google search vertelt je dat rode kool inderdaad best gezond is, hoewel ik eigenlijk ervan overtuigd bent dat alle groenten gezond zijn - ze vullen elkaar goed aan qua samenstelling. Maar na het eten van bieten voel ik me altijd extra gezond, dus ik was benieuwd of ik bij rode kool hetzelfde effect zou hebben.

Toegegeven, een andere reden dat ik de rode heb gekocht is om mezelf uit te dagen. Witte kool verwerk ik namelijk zo in een gado gado, een soep of een roerbakgerecht. Maar rode... dat is toch net wat lastiger. Ik ging weer even google'en en ontdekte dat ik dat al eerder heb vermeld op een vegan forum (en toch kocht ik die kool nu weer). Nouja, ik had er simpelweg rode kool met appeltjes van kunnen maken, of de rodekoolstamppot van de VeganChallenge, maar wie mij wat beter kent weet dat ik geen fan ben van aardappels... en om nou los rode kool met appel te gaan eten is ook weer zo iets. Ik had ook deze prachtige Pierogi ermee kunnen maken, maar omdat ik sinds kort weer wat gezonder probeer te eten vond ik dat niet zo'n goede optie.

Het werd dus tijd voor iets creatiefs in de keuken! Ik kan je wel zeggen dat ik deze kleurige groente al een stuk beter waardeer nu ik het zo in de keukenmachine kan raspen. In no time heb je een hele bak vol geraspte rode kool, zo fijn! De kool die ik had was echt huge, dus ik gebruikte de helft voor deze heerlijke soep. De andere helft? Die sneed ik in repen en verdeelde ik over twee zakken: één voor in de vriezer, en één voor later deze week in een roerbak of felgekleurde salade.

Deze soep is een twist op een Pools recept wat ik op internet vond. Ik heb er meer kruiden en witte bonen aan toegevoegd, om het een complete maaltijdsoep te maken. Zwarte of adzukibonen zouden er ook erg lekker in zijn, dat past er qua smaak misschien nog wel beter bij.

Wat maak jij graag met rode kool? Ik ben erg benieuwd!



Voor een flinke pan vol heb je nodig:

  • 2 eetlepels olie
  • 1 ui, in blokjes
  • 2 appels, in schijfjes
  • 1 groene paprika, in reepjes
  • 1 kleine rode kool of 1/2 grote rode kool, geraspt/in stukjes gesneden
  • 1/2 blik tomatenblokjes op sap (vries de rest in!)
  • 1 liter groentebouillon
  • 2 eetlepels sojasaus
  • 1 blikje tomatenpuree (68 gram)
  • 1 theelepel zout
  • 1 theelepel cayennepeper
  • 1 theelepel gemalen karwijzaad
  • 1 theelepel gemalen mosterdzaad
  • 1/2 theelepel knoflookpoeder
  • evt. nog agavestroop
  • 300 gram witte, zwarte of adzukibonen 
  • Pittenmix van bijvoorbeeld pompoen- en zonnebloempitten, sesam- en maanzaad

Verhit de olie in een grote soeppan en fruit de ui. Voeg appel en paprika toe en bak nog 5 minuten terwijl je af en toe roert. Voeg rode kool, tomatenblokjes, groentebouillon, sojasaus, tomatenpuree, zout, peper, karwij- en mosterdzaad en knoflookpoeder toe en breng aan de kook. Zet het vuur laag en laat 15 minuten zachtjes koken. Pureer de soep met de staafmixer fijn. Proef en voeg naar smaak extra kruiden en/of agavestroop toe. Voeg tenslotte de peulvruchten toe en warm deze nog even mee. Serveer in soepkommen met de pittenmix.

1 opmerking:

  1. Gefruit uitje met ketjap manis en wat cashewnoten,
    de rode kool gewokt/opgebakken in appelciderazijn met stukjes appel erbij en later ook wat ketjap manis erover (+ wat koriander, rozemarijn, tijm, salie, peper en zout)
    en dan zou er vast nog wel wat rijst bij kunnen ofzo .. maar daar had ik geen zin in.

    BeantwoordenVerwijderen