zondag 3 maart 2013

Heerlijke carrot cookies

Ik ben dol op koekjes, maar ik ben te lui voor fancy koekjesrecepten omdat je dan allerlei dingen moet gaan kopen die ik normaal niet in huis heb. Om nou helemaal naar de winkel te gaan voor koekjesingrediënten is me dan te veel moeite... Dus meestal bak ik geen koekjes, die koop ik dan liever kant-en-klaar (zoals de Oreo's die tegenwoordig ook in Nederland vegan zijn!). Nou had ik toch erg trek in koekjes, maar ik wou toch niet al te ongezond eten. Ik ging toch op zoek naar een recept waarvoor ik alles in huis had. Het werden deze heerlijke carrot cookies!

Cookies zijn geen health food, maar ik wou er toch iets meer van maken dan de standaard bloem-suiker combi. Zo gebruikte ik spelt- en boekweitmeel en als zoetmiddel koos ik oerzoet. Ik vind het een onwijs lekkere combi, de kruiden, sinaasappel, wortel en walnoot in deze koekjes - dus ik zal vast nog eens verder experimenteren om ze écht gezond te maken, zodat ik ze vaker kan eten :). (zonder olie, zonder granen, gezoet met gedroogd fruit, zoiets!). Maar goed, dit recept is het een lekkere snack voor af en toe, een tikkie gezonder dan een supermarktkoekje.





Voor 24 cookies:
  • 100 milliliter plantaardige melk
  • 1 eetlepel lijnzaadmeel
  • 75 milliliter neutrale olie
  • 125 gram oerzoet
  • rasp van 1 sinaasappel
  • 2 theelepels vanille extract
  • 150 gram speltmeel
  • 100 gram boekweitmeel
  • 1 theelepel bakpoeder
  • 1 1/2 theelepel kaneel
  • 1 theelepel gemalen gember
  • 1/2 theelepel nootmuskaat
  • 1/2 theelepel zout
  • 1 wortel, geraspt (ongeveer 150 gram)
  • 60 gram rozijnen
  • 40 gram gebroken walnoten
  • 30 gram kokosrasp

Verwarm de oven voor op 160 graden en bekleed 2 bakplaten met bakpapier.

In een kom klop je de melk, lijnzaadmeel, olie, oerzoet, sinaasappelrasp en vanille.  Voeg bloem, bakpoeder, specerijen en zout toe en roer door tot een stevig beslag. Voeg tenslotte wortel, rozijnen, walnoten en kokosrasp toe.

Pak steeds een balletje deeg (ter grootte van een flinke eetlepel) en doe dit op een bakplaat. Ga zo door tot je er 24 hebt. Eventueel kun je ze nog aandrukken tot een platter koekje. Bak ze in 15 minuten gaar. Laat minstens 10 minuten rusten als ze uit de oven komen.



Wat voor koekjes bak jij graag?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten