maandag 21 oktober 2013

Lazy lasagna

Lazy lasagna is eigenlijk een contradictio in terminis, omdat lasagna nou eenmaal per definitie meer tijd kost dan gewoon een pasta in elkaar draaien. Voor een lasagna is dit echter wel best snel klaar, dus vond ik dat het toch zo mocht noemen!

Voor diegenen die het nog niet wisten: ik heb een kamer gevonden in Utrecht!! Hieperdepiep hoera, niet meer 3,5 uur per dag in de trein (en vooral nooit meer die vreselijke bus 12 naar de Uithof). Het is een tijdelijke kamer in een huis met 3 anderen, en dat betekent voor mij flink downsizen - want ik kom van een ruim appartement met 3 kamers en 2 balkons. De afgelopen week stond dus in het teken van spullen uitzoeken, veel wegdoen, verhuizing organiseren, voorraad zo veel mogelijk leeg eten, bedenken wat ik wou mee verhuizen en wat ik tijdelijk bij vriendinnen wil opslaan. Druk! Ondertussen maakte ik vrijdagochtend ook nog tentamen, wat wonder boven wonder nog goed ging ook. Zaterdag was dan de grote dag van de verhuizing, hoewel ik moet zeggen dat ik vrijdag erger vond: al m'n meubels uit elkaar halen en vooral alle keukenspullen uitzoeken en inpakken was geen pretje. Gelukkig verliep alles heel voorspoedig en zaterdagavond sliepen we dan voor de eerste keer in mijn nieuwe kamer! Althans, Krypton sliep wel bij mij op bed, maar Silver weet nog niet zo goed wat ze er van moet vinden en heeft onder het bed verstopt achter wat spullen geslapen.

Ik had ondertussen al 2x gekookt in het nieuwe huis, maar het oventje had ik nog niet uitgeprobeerd. Het is zo'n combi magnetron model met als handvat een erin gepropt vorkje... ondanks dit onheilspellende voorteken was ik vastbesloten om een lasagne in elkaar te draaien. Ik probeer namelijk zoveel mogelijk uit mijn voorraad op te eten in de hoop dat het ooit in mijn keukenkastje in deze studentenkeuken gaat passen. Voor een lasagne hoefde ik alleen maar wat groente en tomatensaus te kopen, ideaal dus!

Bovendien heb je er geen keukenmachine voor nodig (heb ik nog niet ontdekt in dit huis), maak je maar 1 pan vies en zijn de ingrediënten niet duur. Het is natuurlijk ook erg lekker om vegan kaas te gebruiken in plaats van tofu, zoals de rasp van Wilmersburger.

Bij deze introduceer ik dan ook de tag studentproof, voor maaltijden waarvoor je niet lang in de keuken hoeft te staan, die niet duur zijn (onder de euro per portie), waarvoor je geen ingewikkeld keukengerei nodig hebt en die vooral natuurlijk lekker zijn. Dit is misschien niet het beste voorbeeld van een recept met weinig ingrediënten, maar hey, we hebben het natuurlijk over lasagne! ;-)






Voor 4 porties:

  • 100 gram tvp-gehakt
  • 2 eetlepels gehaktkruiden
  • 50 gram gedroogde tomaten
  • 500 milliliter kokend water
 
  • 1 pak (500 g) tofu
  • 5 eetlepels edelgist
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 pakje amandelroom of andere plantaardige room
  • 1 theelepel oregano
  • 1 theelepel basilicum of in totaal 2 tl Italiaanse kruidenmix
 
  • olijfolie
  • 1 ui, in blokjes
  • 3 teentjes knoflook
  • 1 paprika, in blokjes
  • 3 wortels, in blokjes
  • 1 fles tomatensaus voor pasta
  • 1 blikje (68g) tomatenpuree
  • 1 pak (450 g) diepvriesspinazie, ontdooid 
 
  • 1/2 pakje lasagnebladeren (let op dat er geen ei in zit)
  • 2 handjes paneermeel (idem)

Doe de tvp-brokjes in een bakje met de gehaktkruiden en giet er kokend water op tot ze net onder staan. Roer goed door. Voeg na 10 minuten eventueel nog wat water toe. Doe de gedroogde tomaten in een ander kommetje en giet er genoeg water op om ze te laten wellen.

Knijp de tofu goed uit en doe in een schaal. Maak met je handen zo klein mogelijk en prak nog fijn met een vork. Meng met edelgist, olijfolie, amandelroom en kruiden en laat de smaken intrekken.

Verwarm de oven voor op 200 graden.

Verhit in een ruime pan wat olijfolie en fruit de ui 3 minuten. Pers de knoflook erboven uit en bak even mee. Voeg tvp-gehakt en paprika toe en bak zo'n 5 minuten. Voeg dan wortel, tomatensaus en tomatenpuree toe. Breng aan de kook. Roer de spinazie erdoor. Proef en voeg eventueel nog wat kruiden, peper of zout toe.

Neem een ovenschaal en doe er een laagje rode saus in. Bedek met lasagnebladeren. Doe nog een laagje rode saus en dan een laagje van het tofumengsel. Ga hiermee door tot je schaal vol is, maar let op dat je afsluit met een witte tofu laag. Hierover strooi je dan de paneermeel.

Zet de lasagne 30 minuten in de oven en snij daarna voorzichtig in 4 porties, die je kunt invriezen of met je huisgenoten kan delen :)


Tip: gebruik tofu-gehakt uit de supermarkt in plaats van tvp-gehakt en een zak voorgesneden groenten om het jezelf nog makkelijker te maken!

9 opmerkingen:

  1. Ook een idee: gebruik ipv tvp gehackt Rauw Gehackt van De Vegetarische Slager.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zou ook kunnen natuurlijk, maar is helaas niet zo studentproof ;-)

      Verwijderen
    2. De Rauw Gehackt van De Vegetarische Slager bevat vrije-uitloopkippenei-eiwit en is dus helaas niet 100% plantaardig.

      Klinkt lekker dit recept, en volgens mij kun je er wel een paar dagen van eten :-)

      Verwijderen
    3. Even gecheckt bij Jumbo: het gehackt van de Vegetarische Slager bevat geen ei :) is wel 100% plantaardig.

      Verwijderen
  2. Welkom in de Domstad! Mocht je ergens in Utrecht Wilmesburger tegenkomen, dan hoor ik het graag; vooralsnog moet ik hiervoor steeds smokkelende vrienden uit Nijmegen inzetten :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank :) Het viel me op dat er veel bio winkels in Utrecht zitten, en Jeroen is druk bezig om Wilmersburger overal in de schappen te krijgen (zie ook https://www.facebook.com/wilmersburgernederland?fref=ts). Dus misschien kun je het eens vragen bij je vaste bio winkel!

      Verwijderen
    2. Heb ik gedaan, maar kreeg als antwoord dat Wilmesburger niet biologisch is, en ze het daarom niet op willen nemen...

      Verwijderen
  3. Gefeliciteerd met je kamer en je tentamen.
    Succes in je nieuwe keukentje.

    Het nieuwe Studentproof vind ik een leuk initiatief. Uiteindelijk wil iedereen snel lekker eten voor weinig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Busje 12 :) Je gaat hem missen na verloop van tijd hoor, haha

    BeantwoordenVerwijderen