zaterdag 31 maart 2012

Interview met een planteneter: Jasmin


Zelf ben ik natuurlijk een onwijs enthousiaste veganiste die eigenlijk liever kookt dan slaapt. Maar er zijn vele verschillende planteneters en om die diversiteit eens hier te laten zien, lijkt het me leuk om regelmatig eens iemand te interviewen. Ik vind het zelf altijd erg inspirerend om te zien hoe anderen eten, ook al eten anderen toch vaak makkelijker dan ik ;-)

Vandaag de beurt aan Jasmin, die het spits mag afbijten.





Wie ben je en wat doe je allemaal?
Mijn naam is Jasmin Blackshaw, ik ben 21 jaar en ik woon in een studentenhuis in Leiden, waar ik wiskunde studeer. Naast m'n studie voetbal ik drie keer per week, box ik wekelijks, volg ik een cursus Frans, werk ik als studentassistent op de Universiteit, reis ik heel graag, ga ik uit en ik werk sporadisch bij een IT-bedrijf in Den Haag.


Hoe omschrijf je jouw eetpatroon?
Ik zou mijn eetpatroon als volgt omschrijven: ik eet alles wat ik wil, en in 90 % van de gevallen loopt dat uit op veganistisch, en in 100 % van de gevallen is dat vegetarisch.


Sinds wanneer eet je zo?
Sinds april 2011.


Wat was de aanleiding om je voedingspatroon te veranderen?
Vanaf september 2010 woonde ik samen met mijn toenmalige vriendin en  we leefden van een klein budget. Ik had en heb 100 euro per maand voor eten, drinken en huishoudelijke kosten begroot. Ik leef(de) goedkoop en daarin past(e) geen vlees en nauwelijks dierlijke producten. Mijn vriendin at al veganistisch, waardoor ik sowieso al wat handigheid had vergaard in veganistisch eten maken. In april 2011 daagde zij me uit om een maand strikt over te gaan op het veganisme. En zo geschiedde.


Was dat lastig? En gaat dat nu beter?
Voor mij was dit een minieme aanpassing van mijn huidige dieet: ik hoefde enkel dingen als vlees en dierlijke producten die ik nog af en toe van vrienden kreeg vriendelijk af te wijzen. Het is voor mij totaal geen moeite om deze manier van eten aan te houden, en 't is volgens mij een stuk beter voor mens, dier, milieu en mijzelf; in elk geval niet slechter! Ik moet alleen niet vergeten om op m’n vitamine D en B12 inname te letten.


Hoe reageerde je omgeving op je (nieuwe) eetpatroon?
De mensen die mij nog van voor die tijd kenden reageerden over het algemeen niet eens echt, hooguit met wat vragen en misschien af en toe een grapje. De mensen die ik nu ontmoet en erover vertel hebben ongeveer hetzelfde, vaak alleen nieuwsgierig naar de reden, of wat ik dan überhaupt eet of wat dan ook. Ik nodig best vaak mensen uit om te eten, en ik eet bijna altijd samen met huisgenoten. Die denken er allemaal niet eens meer bij na als we dan eten maken; dat gaat dan automatisch, enkel af en toe de vraag "of hier iets in zit wat ik niet eet". Ze kunnen er prima mee leven, vinden het lekker, gezond en verantwoord.


Heb je een documentaire of boek dat je mensen aanraadt?
We Feed the World, Sea the Truth, Meat the Truth en Our Daily Bread zijn volgens mij de documentaires die hierover heb gezien die ik ieder zou aanraden. Heel informatief, en het laat iedere keer weer een flinke indruk achter op mij. Ook de documentaire Earth was gaaf.


Wat eet je zoal op een werk- of collegedag?
ontbijt: banaan, nog een ander stuk fruit, meestal iets van 4 boterhammen met pindakaas, pure chocopasta, of appelstroop, en iets van sap. Ik ben nu ook aan het experimenteren met vegamite.
lunch: boterhammen met pindakaas, pure chocopasta of appelstroop, en water.
avondeten: heel simpel altijd: een pasta-, rijst-, of aardappelmaaltijd, met gechopte vegaburger soms  paprika, prei, champignon, bruine bonen, tomaat en nog wel meer. Voor die burgers ga ik naar de vegetarische toko in Den Haag , omdat ik gewoon überhaupt nog niet heb uitgezocht wat er in Leiden allemaal zit aan toko's e.d.!
‘s avonds: appelmoes (met kaneel)


Hoeveel geef je ongeveer uit per week aan voeding, en waar doe je boodschappen?
Ik begroot 25 euro per week voor boodschappen, meestal zit ik rond de 20 euro (zonder daklozenkrant :p). Ik doe mijn boodschappen bijna altijd bij de Albert Heijn. Af en toe ga ik naar de Hoogvliet (die hebben bijvoorbeeld vega shoarma :), en héél af en toe naar de Lidl (die hebben goedkope biologische appelmoes en pasta).


Wat is je favoriete eten?
 Moeilijke vraag, als ik 't moét zeggen denk ik toch een boterham met pindakaas, maar ik vind bijna alles wat ik eet lekker.


Heb je een favoriet kookboek of kookblog?
Ik heb geen favoriet kookboek, en ik volg vooralsnog geen kookblogs, maar ik ga zeker vaker een kijkje nemen op dit blog voor handige tips en lekkere recepten.


Als je buiten de deur eet, wat of waar eet je dan graag?
Broodje falafel, patat, groentekroket, wok


Wat is jouw tip voor mensen die zich net willen verdiepen in een diervriendelijke leefstijl?
Fruit is altijd lekker. Voor op brood zou ik dus zeggen iets van het eerder genoemde. Als je dat een beetje te karig vind, kun je ook dingen doen met avocado's en tomaat op brood, of waarschijnlijk kun je ook voor je boterhammen bij De Plantaardige Keuken terecht. Voor het avondeten kan ik het wel aanbevelen om met een stuk of drie standaardrecepten te rouleren, en van daaruit uitbreiden naar meer recepten als je daar behoefte aan hebt. Maak ook zeker een keer iets van die lekkere recepten die op dit blog staan. De chocoladecake vind ik heel lekker en is heel makkelijk te maken, en iedereen, vegetariër/veganist of niet, voor wie ik de vegan pannenkoeken heb gemaakt vindt ze beter dan traditionele pannenkoeken; ze zijn ook super goed!



1 opmerking: