woensdag 14 maart 2012

Wasabi hummus met appel & dille

Peulvruchten gaan bij mij altijd hard. Je kan er zoveel verschillende dingen mee doen, ze zijn in veel gerechten lekker, en ze zijn zo goed betaalbaar. Bovendien zijn ze hartstikke gezond: peulvruchten bestaan gemiddeld voor 25% uit eiwit, bevatten veel B-vitaminen, vezels en mineralen zoals kalium, calcium en ijzer. De hoeveelheden verschillen per soort, dus daarom is het verstandig om te varieren. Daarvoor is dan ook genoeg keuze, elke soort met haar eigen smaak: van de bekende linzen, bruine bonen, kikkererwten en kidneybonen tot adzuki bonen, zwarte bonen en pinda's (ja, dat is ook een peul!).

Nou zijn blikken peulvruchten al niet zo duur, zeker de populaire soorten niet, toch kan het nog goedkoper op de DIY-manier (do it yourself). Ik koop altijd gedroogde boontjes. Dit is nog 3x goedkoper dan in blik, scheelt afval en sjouwen en het grootste voordeel vind ik vooral dat ik dan zelf kan bepalen hoeveel ik neem. Grote pan ratatouille met kikkererwten of een klein beetje hummus, het kan allemaal.

Ik week de kikkererwten overnacht, voorafgaand aan een vrije ochtend. Dan kook ik ze 1,5 uur en laat ik ze goed afkoelen. Vervolgens zoek ik wat leuke bakjes uit (vaak lege margarine bakjes) en vries ik de erwten in porties in. Zo kan je eenvoudig, goedkoop en toch elk moment peulvruchten eten, zonder lang te hoeven wachten. Overigens hoeven linzen & spliterwten niet te weken, en maar 20 - 40 minuten te koken.




(Tip: als je veel last hebt van muzikale geluiden na het eten van bonen, dan helpt het zeker om ze zelf te koken. Verwissel dan het water een paar keer tijdens het weken en kook de bonen met wat bicarbonaat (baking soda) of kombu (zeewier) erbij.)


Tot zover het hoorcollege over peulvruchten. Dan wou ik nu graag verder gaan met de heerlijke variant op hummus die ik heb gemaakt ;-)

Ik had een pan met kikkererwten gekookt en besloot om een flinke pot hummus te maken. Meestal maak ik dan deze hummus, de traditionele variant met tahin erdoor, op smaak gebracht met peterselie en komijn. Die vind ik altijd erg lekker, maar nu wou ik eens wat anders. Bij het opruimen van mijn keukentroepkast was ik een potje wasabipoeder tegengekomen en het leek me wel spannend om daar eens wat mee te doen. Gezien mijn nieuwe liefde voor dille en de altijd goede combinatie mierikswortel & appel, moesten die er natuurlijk ook door. Het resultaat is een pittige, originele variant op de good old hummus.


Rijstwafel met wasabi hummus. Nee, ik kon niet wachten om te proeven ;-)

  • 2 teentjes knoflook
  • kleine appel (van circa 100 gram), geschild en in blokjes
  • 300 gram kikkererwten
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 eetlepel water
  • 1 + 1/2 theelepel citroensap
  • 1 - 2 theelepels wasabipoeder (wasabipasta kan ook)
  • 2 theelepels dille
  • 1 theelepel zout
  • optioneel: beetje zwarte peper

Doe de knoflook, appel en kikkererwten in de keukenmachine en maal ze fijn. Voeg de overige ingrediënten toe en pureer tot het eruit ziet als een mooie hummus. Doe er wat extra water bij als het nog niet smeuïg genoeg is. That's all!

Deze hummus is vast niet alleen lekker op brood of rijstwafels. Wie weet is het ook wel lekker bij de sushi, in plaats van zo'n pittige wasabi dip. Of een pitabroodje gevuld met in sesamolie & sojasaus gebakken oesterzwammen en wortels, en dan een flinke dot van deze hummus erbij. Hmmm....


Wat voor hummus variant maak jij graag?

1 opmerking:

  1. Uit 'Eat, drink and be Vegan' van Dreena Burton maak ik graag de tamari teasespread, de kids dynamo hummus, peanut sesame hummus.

    En ik verzin graag zelf wat aan de hand van waar ik zin in heb of wat ik in de koelkast heb staan.
    Laatst met witte bonen, ketchup, zongedroogde tomaatjes, peper, zout, provencaalse kruiden en een scheut olijfolie een heel lekkere bonenspread gemaakt.

    En deze heb ik zelf bedacht en hij smaakt nogal naar tonijnsalade. Misschien moet ik er eens wat gedroogde nori door doen om die smaak te versterken.
    Doe een halve grote pot bruine bonen in de keukenmachine, 3 augurken in stukjes gesneden, mayo naar smaak, scheutje zuur van de augurken, 1 eetlepel gedroogde saladekruiden (lidl), 2 eetlepels gistvlokken, versgemalen peper, zout.

    Doe eerst de bonen met het zuur en wat mayo in de keukenmachine en fijmalen. Dan de rest erdoor en nog even proeven.

    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen