maandag 24 oktober 2011

Kookboeken challenge week 1

Afgelopen week ging de uitdaging waar ik eerder over blogde van start. De week stond in het thema van Isa Chandra Moskowitz & Terry Hope Romero. Zij hebben samen en individueel een aantal toffe kookboeken geschreven, van cupcakes tot latino tot brunch.

Ik koos ervoor om de hele week uit Vegan with a Vengeance te koken. Dat was een van mijn eerste kookboeken, waar ik al veel uit gemaakt heb. Toch staan er ook nog veel recepten in die ik nooit heb gemaakt, omdat ze me ingewikkeld of te langdradig leken, of omdat ik destijds nog nooit van de ingrediënten had gehoord.

Uiteindelijk maakte ik:

Seitan & Portobello Stroganoff
 Dit gerecht kan inderdaad wel even duren, als je de seitan nog moet maken. Gelukkig had ik nog flink wat in de vriezer, omdat ik dat altijd in grote porties bereid. De seitan bakte in de ene pan terwijl in een andere pan de champignons met wijn stonden te pruttelen tot saus. Ik vond het een prima recept voor in de herfst, maar het wordt erg veel en na een paar dagen heb je wel genoeg voor een seizoen gegeten :-) Maar ik ben dan ook geen groot champignon fan (en blijkbaar ook niet zo van naturel seitan). Toch is het zeker een aanrader om eens te maken, het gerecht heeft veel diepe smaken.


Carrot Bisque
 Een makkelijk soepje voor doordeweekse dagen. Het lijkt erg op hoe ik vaak wortelsoep maak, alleen rooster ik de wortels vaak (wat het toch wel een tijdrovende bedoeling maakt). Wortel, currykruiden en kokosmelk zijn toch wel een beetje voor elkaar geboren, denk ik. Door rode linzen mee te koken maakte ik er een maaltijdsoep van.


Gingerbread Apple Pie
 Deze foto drukt bij lange na niet uit hoe lekker dit was. Met zijn tweeën is hij in een keer schoon opgegaan. Na deze combinatie van melasse, gemberkoekkruiden en appel wil je nooit meer een 'normale' appeltaart! Ik verving de suiker in dit gerecht door oerzoet, en de bloem door speltmeel, waardoor het niet alleen een heerlijk maar ook een bewust gebakje was.


Aubergine & Artichoke alla Napoletana
Foto van internet
 Aubergine schijfjes in een deegjasje gebakken, met daartussen een heerlijk sausje van tomaat, artisjok en andere Italiaanse lekkernijen zo als olijf en kappertjes. Die laatste waren iets te overbevolkt in de saus (maar ik ben er dan ook niet zo'n fan van), toch was het een erg lekker gerecht. Wel wat bewerkelijk. We aten er polenta van gierst bij (uit hetzelfde boek), met een zongedroogde tomatentapenade, heerlijk Italiaans genieten!


Conclusie van week 1: het was leuk om eens wat andere recepten te proberen. Toch blijkt het niet voor niks dat ik sommige nog nooit heb gemaakt, de stroganoff en aubergine torentjes zijn me toch te tijdrovend om in mijn wekelijkse repertoir opgenomen te worden. De gingerbread apple pie gaat echter zeker nog wel terugkomen! Ook was het erg leuk om op het forum te lezen over iedereens kookexperimenten.

Komende week is Lisette Kreischer aan de beurt. Ik vind het deze week wat lastiger, omdat ik maar moeilijk recepten voor hoofdgerechten kan vinden in haar boek. De meesten zijn bijgerechten, en ik heb het te druk om allerlei verschillende dingen in elkaar te flanzen. Maar ach, dat maakt het ook wel weer spannend, of ik de uitdaging zal volbrengen ;-)

5 opmerkingen:

  1. kom maar door met dat appeltaartje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wil je het recept plaatsten voor het appeltaartje? klinkt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ziet er heerlijk uit!! En is je zin in het koken hierdoor al wat teruggekomen?? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @ Valerie, zal ik binnenkort eens doen.

    @ Daantje, het helpt zeker wel. Het is echt leuk om te lezen over andermans kooksels en het motiveert wel om te blijven koken, die challenge :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat ziet het er allemaal lekker uit!Gelukkig heb ik het betreffende kookboek ook dus die seitan en portobello stroganoff is een mooi recept om snel te gaan maken

    BeantwoordenVerwijderen