vrijdag 28 oktober 2011

Sesam koekjes

Een paar jaar terug kwam ik bij de toko plantaardige koekjes tegen. Er waren een paar smaken, waarvan in elk geval walnoot en sesam. Ik was verbaasd over het gebruik van sesam in koekjes, maar ze waren vegan, dus ik moest ze kopen ;-) En ze bleken ook nog heel lekker te zijn! Het was mij dan ook een raadsel dat ze uit het assortiment verdwenen.

Een grote voorraad sesamzaadjes, een gesprekje over tahin, een overschot aan margarine: alsof het mijn lot was om ze eens na te maken. So I did. Ze zijn niet alleen errug lekker, maar komen ook verdacht veel in de buurt van die lekkere koekjes van de toko.

PS: (Bijna) Alle gebruikte ingrediënten vind je in de natuurwinkel. Maar je kan prima suiker en bloem gebruiken als dat beter uit komt.



  • 60 gram tahin
  • 175 gram plantaardige margarine, op kamertemperatuur
  • 150 gram oerzoet
  • 2 theelepels vanille extract
  • 150 gram gebuild tarwemeel
  • 150 gram speltmeel
  • 40 gram sesamzaadjes

Verwarm de oven voor op 170 graden. Bekleed twee bakplaten met bakpapier.

Meng de tahin met de margarine en oerzoet tot een glad mengsel. Roer de vanille extract erdoor. Voeg het meel toe en kneed met je handen tot een deeg. Doe tenslotte de sesamzaadjes erbij.

Verdeel het deeg in drieën. Vorm er staven van, die je plat maakt. Snijd de staven in repen van ongeveer 2 centimeter breed. Verdeel ze over de bakplaten.

Bak de koekjes een 15 minuten.

1 opmerking:

  1. Klinkt heel erg lekker! Oerzoet vind je ook in de natuurwinkel? Ik moet er dringend eens naar op zoek.

    BeantwoordenVerwijderen