vrijdag 12 augustus 2011

Eenvoudige Broccolisoep

Hoewel je deze superfood het hele jaar door in de winkel vindt, is broccoli een echte zomergroente. Ik probeer met de seizoenen mee te eten, niet alleen voor de variatie, maar ook omdat het beter is voor mijn lijf en niet te vergeten mijn portemonnee. Broccoli is dus iets wat nu regelmatig op tafel verschijnt.

Heerlijk in pasta, in omeletten, in een roerbak of kort gestoomd door een salade: broccoli is hartstikke veelzijdig. Toch heeft het een echte eigen smaak, en die komt naar mijn mening het best tot zijn recht in een echte broccolisoep. Soms maak ik dit een tijd lang wel elke week, en geniet er van bij de lunch met bijvoorbeeld een pistoletje erbij. Je hebt deze smaakvolle soep in een handomdraai klaar, ideaal voor die zomerdagen waarop het veel te warm is om je uit te sloven in de keuken.

Soja room vind je bij de houdbare zuivel in de supermarkt of natuurwinkel. Je kunt natuurlijk ook andere soorten plantaardige room nemen, zoals haver-, spelt- of rijstroom. Deze vind je bij de beter gesorteerde natuurwinkels.




Voor 4 personen heb je nodig:

  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 ui, gesneden
  • 2 teentjes knoflook
  • een grote broccoli, van ongeveer 750 gram, gesneden
  • 1 liter groente- of tuinkruidenbouillon
  • 1 pakje plantaardige room (bijvoorbeeld soja, of spelt)
  • handje pompoenpitten, of pitten naar keuze

Verwarm de olie in een soeppan. Bak de ui 5 minuten met de deksel erop. Pers dan de knoflook erboven uit. (Vergeet niet de restjes uit de knoflookpers ook te snijden en erdoor te doen! ;-))

Voeg de broccoli en bouillon toe. Breng aan de kook en laat zo'n 6 minuten doorkoken.

Pureer de soep met de staafmixer. Roer de room erdoor en verwarm nog even door. Serveer in kommen en bestrooi met de pitten.

Eet smakelijk!

3 opmerkingen:

  1. Mmm, lekker!
    Ben wel niet zo'n fan van 'romige' dingen dus ik zou die gewoon weglaten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Héérlijk ik ga hem vanmiddag maken maar dan met venkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Fijn recept! Ik doe er vaak nog wat aardappel bij om de soep iets steviger te maken en maak het op smaak met 'gehaktkruiden', jammie!

    BeantwoordenVerwijderen