maandag 8 augustus 2011

Vanille cupcakes

Er komen veel bezoekers op mijn blog die google'en op gebak zonder ei. Natuurlijk zijn ze hier dan aan het goede adres :-)

Zo vind je hier inmiddels al het recept voor:


En daarnaast ook nog een lijstje met tips om eieren te vervangen. Die eieren, die hebben namelijk de vervelende eigenschap om heel veel eigenschappen te hebben. Zo zorgen ze ervoor dat de taart goed rijst, ze werken als bindmiddel, ze geven kleur, smaak, en vast nog veel meer. Er is echter goed nieuws: je kunt ze prima vervangen, maar dan moet je weten wat voor resultaat je wil (luchtig, healthy-tasting, of juist dense), en je moet vooral durven te experimenteren. Daarentegen kun je koemelk prima vervangen door plantaardige melk zoals rijst-, haver-, amandel- of sojamelk. Nema problema.

Anywayz, ik wou vandaag geen boek schrijven, maar eigenlijk gewoon een recept delen. Een recept voor cupcakes! Want die blijken nog helemaal niet op de site te staan.

Dit recept vormt de basis voor een heleboel soorten cupcakes. Zo kun je in plaats van vanille-'melk' eens experimenteren met de vele andere smaken die er te koop zijn, zoals banaan of macchiato. Of je voegt er noten, chocolate chips of stukjes gedroogde vruchten aan toe. OF je maakt er triple chocolate cupcakes van, door cacao door het beslag te doen, chocolate chips erdoor heen en af te toppen met een chocolade ganache. Hmmmmmmmmmmmm....


Vanille cupcakes, met custardvulling en chocolade ganache


Ingrediënten voor 12 cupcakes

  • 240 milliliter vanille sojamelk
  • 1 theelepel appelcider azijn

  • 180 gram bloem
  • 2 eetlepels maïzena
  • 3/4 theelepel bakpoeder
  • 1/2 theelepel bak soda (of in totaal 2 theelepels bakpoeder)
  • 1/2 theelepel zout 

  • 75 milliliter zonnebloemolie
  • 2 theelepels vanille extract
  • 150 gram suiker

Verwarm de oven voor op 175 graden. Vul een muffinvorm met papieren vormpjes.

Meng de sojamelk en azijn, roer goed door en laat minimaal 5 minuten staan.

Meng in een kleine kom de droge ingrediënten.In een andere kom doe je de olie, vanille en suiker.

Voeg aan de natte ingrediënten het sojamelkmengsel toe, roer goed door.

Zeef het bloemmengel boven de natte ingrediënten, al roerende met een garde. Het is het beste om de bloem in drie delen toe te voegen, zodat je tussendoor even de klontjes eruit klopt.

Vul 12 vormpjes met het beslag en bak zo'n 25 minuten.



Nu heb je 12 cupcakes. En dan?

Laat ze goed afkoelen. Je kunt ze bijvoorbeeld even opereren, hun hart eruit halen en daarvoor in de plaats een vulling van kersen, custard of notenroom doen. Maar dat kan een beetje een knoeiboel worden, dus je kunt ook gelijk met de topping aan de slag gaan.

Dat kan bijvoorbeeld een glazuur zijn (zie het recept voor de Chocolate Love Pie), waarmee je eindeloos kunt variëren door andere melk of smaakjes te gebruiken/toe te voegen. Of je maakt een chocolade frosting, zoals in het recept voor de Death by Chocolate Cake. Je kunt ook een topping maken van slagroom, of simpelweg wat nootjes en poedersuiker.

Hoe ziet jouw favoriete cupcake eruit?

7 opmerkingen:

  1. Klinkt lekker, en met bekende ingredienten dus deze ga ik zeker eens maken. Dankjewel voor het recept!
    Groetjes
    Dani

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb gisteren geprobeerd om cupcakes te maken met dit recept maar ik denk dat er bij mij iets fout is gegaan. Het beslag was namelijk heel vloeibaar waardoor het ook niet goed in de vormpjes bleef zitten (die begonnen uit te zakken). Eenmaal gebakken was de smaak wel lekker, maar de textuur zompig en gommig.
    Ik vraag me af waar dit aan kan liggen. Ik heb een paar keer afgeweken van het recept, namelijk:
    - natuurazijn gebruikt i.p.v. appelciderazijn (had ik niet in huis)
    - ik heb twee afgestreken eetlepels maizena gebruikt, maar misschien had ik dat niet moeten doen?
    - i.p.v. vanille-extract heb ik vanillesuiker gebruikt (geen extract in huis)
    Ik ben een beginnende veganist dus alle tips zijn welkom ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Moniek, vervelend dat het niet is gelukt! Ik heb dit recept al wel 100x gemaakt en het is nog nooit mislukt. De dingen die je opnoemt lijken mij geen probleem, afgezien van dat ik Amerikaanse eetlepels die ik gebruik; wellicht zou je 3 eetlepels maïzena kunnen nemen.

      Ik snap niet zo goed hoe de vormpjes kunnen uitzakken, gebruik je geen muffinvorm?

      Het is wel zo dat het met bloem erg kan schelen hoe vochtig het is in huis. Probeer het anders met 200 gram bloem (en dus 3 el maïzena).

      Veel bakplezier!

      Verwijderen
  3. Hoi!

    Ik zal het de volgende keer met meer maizena en bloem proberen.

    Nee klopt, ik heb geen muffinvorm maar die ga ik wel z.s.m. aanschaffen!
    Voorheen was mijn cupcakebeslag altijd dik genoeg dat het wel goed ging zonder muffinvorm, vandaar dat ik er niet aan had gedacht om er een te gebruiken :)

    Ik laat het je weten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heerlijk recept! ik heb vandaag al 3 recepten van je geprobeerd, en ze zijn allemaal de eerste keer gelukt! perfect zo! ik blijf je volgen en ik ben blij dat ik je webstekje heb gevonden...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De link naar t lijstje met tips om eieren te vervangen werkt niet meer helaas...

    BeantwoordenVerwijderen