vrijdag 26 augustus 2011

Lekker lunchen

Ik maakte laatst een heerlijke lunch die boordevol groenten zat. Het stelde niet zoveel voor om te maken, ook al lijkt het superdeluxe :-)

Mijn lunch  bestond uit salade met geraspte wortel, gestoomde sperziebonen met knoflook-olijfolie, geroosterde bloemkool, quinoa, en zelfgemaakte hummus.






De bloemkool had ik over van de avond ervoor, ik had een halve bloemkool geroosterd maar dat kreeg ik natuurlijk nooit zo maar op. Overigens vind ik van alles wat ik tot nu toe heb geprobeerd, roosteren de beste methode om bloemkool te bereiden. De groente blijft knapperig, maar toch proef je veel meer de subtiele zoete smaak. Om bloemkool te roosteren, doe je wat roosjes in een ovenschaal, spray er wat olie over, bestrooi met peper en zout en zet 20 minuten op 200 graden in de oven.

De quinoa kookte ik in een pan, en de laatste vijf minuten stoomde ik de sperziebonen erboven. De salade kwam uit zo'n kant-en-klaar zakje, dat doe ik niet vaak maar is soms wel makkelijk. Hummus had ik nog in de koelkast staan, en de olie over de boontjes was een kwestie van een teentje knoflook uitpersen en doorroeren met wat extra vierge olijfolie.

In totaal was ik 5 minuten bezig met het maken van deze gezonde lunch. Bovendien zat ik een stuk langer vol dan wanneer ik een simpel boterhammetje had gegeten. Win-winsituatie dus!

Wist je dat quinoa tegenwoordig bij de supermarkt te koop is? Van een groot rijstmerk hebben ze nu twee soorten biologische granen, quinoa en bulgur. Het is iets goedkoper dan bij de natuurwinkel. Je spreekt het trouwens uit als kien-wa, en het is een erg voedzaam graan. Het bevat niet alleen veel eiwitten, maar ook nog eens alle essentiële aminozuren. Daarnaast is het rijk aan meerdere B-vitaminen en allerlei mineralen zoals magnesium en fosfor. Forgot to mention, het is hartstikke lekker bij de maaltijd (zoals je rijst ergens bij zou serveren), maar je kunt er ook zoete ontbijtjes mee maken. Denk aan rijstepap, maar dan anders (& nog gezonder!).

Wat is jouw favoriete lunchgerecht?

2 opmerkingen:

  1. Mmm, quinoa is heerlijk, inderdaad ook in ontbijtjes. Heb je de quinoa vlokken al geprobeerd? Aanrader! Hier thuis heb ik ook gepofte quinoa waar ik nu en dan repen mee maak.
    Ik spreek het overigens altijd uit als 'kienoja', wist niet dat het anders was.

    Mijn favoriete lunchgerechten:
    - een grote kom soep met brood en boter
    - een salade met allerlei groentjes en vis
    - een wrap
    - een pita-pizza'tje

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ooh, lekker, ik wou dat dat mijn lunch was :D
    En wat goed van die quinoa in de supermarkt, ik ga er naar zoeken!

    BeantwoordenVerwijderen