woensdag 11 april 2012

Bonte couscoussalade

Deze couscoussalade is een samenvoeging van meerdere recepten die ik erg lekker vond. Ik ben dol op salades met couscous of bulgur, zoals de tabbouleh waar ik eerder over schreef. Ze vullen goed, zijn makkelijk mee te nemen en bederven niet zo snel als groene salades. Bovendien kun je ontzettend variëren met de kruiden die je toevoegt, waardoor het steeds lijkt of je een heel nieuw gerecht aan het eten bent :-)

Nu wou ik een salade maken met couscous en de groenten die op dit moment van Nederlandse bodem komen. Zo kwam ik op het idee om wortel, rode kool en rode biet te gebruiken: als je wortel raspt en rode kool fijn snijdt, zijn ze prima geschikt voor een salade. Als je geluk hebt, verkoopt de supermarkt bij jou in de buurt ook zakjes voorgesneden (biologische) rode kool. Niet die vacuümverpakte dus, maar echt verse. En soms kun je een halve rode kool kopen, of een kleintje.

De bieten heb ik geroosterd met 2 sjalotten en sinaasappelsap, dat was een lekkere combinatie! Je kan ze ook raspen en rauw eten (dan krijg je wel een rode salade), of in blokjes gesneden kort stomen of koken. Terwijl ik al bezig was met de bereiding ontdekte ik dat ik niet genoeg couscous in huis had, dus ik heb voor de helft bulgur genomen en dat werkte ook prima.

Een woord tot slot - het lijkt zo een waslijst aan ingrediënten, maar dat zijn vooral kruiden & specerijen. Laat je daardoor niet afschrikken, het is echt heel lekker! Het maakt genoeg voor 4 porties, ik had gelijk voor 4 dagen lunch. En al met al kost het rond de € 1,25 per (biologische!) portie, daar kan je nog eens salade voor eten toch :-)

Rodekool wordt blauw tijdens de afwas
en blijkbaar ook op foto's


  • 1 eetlepel zonnebloemolie
  • 1/2 theelepel van elk: cayennepeper, kaneel, kurkuma, komijn en gemberpoeder
  • 275 gram (volkoren) couscous of bulgur
  • 500 milliliter groentebouillon
  • 35 gram rozijnen
  • 70 gram gedroogde abrikozen (of dadels of vijgen), in stukjes gesneden
  • handje verse peterselie & handje verse koriander

Verwarm de olie in een ruime steelpan. Roer de specerijen door de olie tot ze opgelost zijn. Doe dan de couscous/bulgur erbij, roer goed door, en bak zo'n 3 minuten, dit geeft de couscous meer smaak.Voeg de groentebouillon toe en laat zachtjes koken, een minuut of 5 - tot alle vocht is opgenomen. Laat nog 10 minuten staan en schep dan de gedroogde vruchten erdoor. Snijd de kruiden fijn en doe ze erdoor.

  • 3 eetlepels olijfolie
  • 3 eetlepels sinaasappel- of bietensap
  • 1 theelepel oerzoet of suiker

Klop de olijfolie met het sap en het zoetmiddel door. Schep dit door de couscous.

  • geraspte wortel
  • gesneden rode kool
  • geroosterde rode biet & sjalot
  • 400 gram kikkererwten

Serveer de groenten en kikkererwten erbij, of maak er een confetti salade van:


Geen opmerkingen:

Een reactie posten