donderdag 26 april 2012

Groene aspergetaart met salsa verde

Afgelopen zondag was een zwarte dag in de historie van mijn taille. Nooit eerder was mijn eetkamertafel het epicentrum van zo'n gigantische hoeveelheid overheerlijke vegan gerechtjes en gebak. Allemaal meegenomen door zo'n 20 veganisten en vegancurious genodigden voor de lente-potluck (een feestje waarbij iedereen wat te eten meeneemt). Man, als er ooit nog iemand durft te zeggen dat veganisten zeker 'alleen maar sla' eten slaak ik eerst een gilletje en dwing ik ze daarna de foto's te bekijken van wat er zondag allemaal aan heerlijkheden op tafel stond. Dat zal ze leren!



Meer foto's en recepten volgen, maar ik begin vandaag met het delen van het recept van mijn groene aspergetaart met salsa verde die volgens mij goed in de groep viel. Een groen gerechtje, grotendeels geinspireerd door dit recept van Vegan Yum Yum. Ik heb helaas geen foto van de taart mét salsa verde, maar geloof me als ik zeg dat het een zeer zeer wenselijke en smakelijke aanvulling is om er vlak voor het serveren overheen te scheppen.



Voor de taart:
  • 6 plakjes bladerdeeg (die van de biologische winkel, merk Moin, is plantaardig)
  • 1 pond groene asperges
  • 1 pot/blik witte bonen (400 gram)
  • 2 eetlepels sojamelk
  • sap van 1/2 citroen
  • handje verse basilicum
  • evt. eetlepel edelgistvlokken (natuurwinkel)
  • olijfolie
Verwarm de oven voor op 200 graden. Ontdooi de plakjes bladerdeeg, leg ze overlappend op een met bakpapier beklede bakplaat en druk de overlappende gedeelten goed aan. Laat de witte bonen uitlekken in een vergiet en spoel ze even af met wat water. Pureer ze vervolgens in de keukenmachine met de sojamelk, het citroensap, de basilicum, evt het edelgist en wat peper en zout. Spreid de bonenpuree uit over het bladerdeeg en laat aan de buitenkant een rand van ongeveer 2 cm vrij.
Als je vrij dikke asperges hebt halveer deze dan, dunnetjes kun je heel laten. Druk de asperges in de puree en bestrijk lichtjes met wat olijfolie, ook de randjes van het bladerdeeg. Bestrooi met wat grof zeezout en bak in ongeveer 20/25 minuutjes goudbruin. 

Voor de salsa verde:
  • 1 bosje peterselie
  • 1/2 bos koriander
  • 1/2 bos basilicum
  • 1 eetlepel kappertjes
  • geraspte schil van 1 citroen
  • olijfolie 
Hak alle kruiden met de kappertjes en de citroenschil fijn in de keukenmachine en voeg vervolgens olijfolie toe tot je een mooie dunne pesto-achtige saus krijgt. Ook lekker door bijvoorbeeld de pasta, over gegrilde groenten of bij gekookte aardappeltjes.










1 opmerking:

  1. Wat een heerlijk recept! :) MMMMM,...ga ik zeker eens uit proberen!

    Yum yum yum!

    BeantwoordenVerwijderen