vrijdag 13 april 2012

Interview met een planteneter: Annika

Het is alweer bijna weekend! Lekker op de bank met een dampende mok chai thee en lezennn. Deze week een Q&A met Annika, al 7 jaar flexanist.





Wie ben je en wat doe je allemaal?
Ik ben Annika Paap en ben 25 jaar oud. Ik ben bijna afgestudeerd als tandarts en werk op dit moment naast de studie parttime op ACTA bij de afspraken dienst. Patiënten bellen en afspraken boeken. Als ik afstudeer ga ik waarschijnlijk een poosje op de ACTA werken als tandarts en daarna verder zoeken. Mijn hobbies zijn motorrijden, films en series, duiken, yoga, hardlopen.


Hoe omschrijf je jouw eetpatroon?
Mijn eetpatroon is ongeveer 95% veganistisch. Ik doe erg mijn best maar soms sluipt er (bewust of onbewust) iets tussendoor, voornamelijk honing of sausjes in restaurants of een broodje. Officieel ben ik dus flexanist.
Mijn leven is denk ik 70% veganistisch. Normale kleding en schoenen koop ik wel altijd zonder wol/leer maar mijn motorrijkleding bevat wel leer, ik heb geprobeerd alternatieven te vinden maar die zijn er in Nederland niet. Verder maak ik in de tandheelkunde ook gebruik van producten die soms van dierlijke oorsprong zijn (bijvoorbeeld was) en die op dieren zijn getest.
Helaas kom ik daar niet onderuit en ik heb ook de keuze gemaakt om wel voor dit beroep en deze hobby te kiezen. Gewoon omdat ik ze beide zo leuk vind dat ik niet zonder zou kunnen.


Sinds wanneer eet je zo?
Ik eet sinds mijn 13e vegetarisch en vanaf mijn 18e veganistisch/flexanistsisch


Wat was de aanleiding om je voedingspatroon te veranderen?
Ik was al vegetariër omdat ik vlees eten zielig vond. Via het internet kwam ik in contact met andere vega’s en ook vegans. Via deze mensen leerde ik dat melk en eieren ook gebonden waren aan dierenleed.


Was dat lastig? En gaat dat nu beter?
Omdat ik al zoveel contact had heb ik goede tips gekregen dus lastig viel wel mee. Er waren momenten dat het niet heel makkelijk was maar ik heb er nooit echt moeite mee gehad.


Hoe reageerde je omgeving op je veranderde eetpatroon?
in het begin sceptisch en een beetje wantrouwend, maar uiteindelijk hebben ze het geaccepteerd. Mijn ouders eten ook inmiddels 1-2 keer per week vegetarisch en als ik langs kom veganistsich. De meeste vrienden weten ook wel wat ze met me aanmoeten. Dus daar gaat alles gelukkig goed.


Heb je een documentaire of boek dat je mensen aanraadt?
Nee niet echt, voornamelijk omdat ik dat zelf ook erg moeilijk vind om naar dat soort nare beelden te kijken. Persoonlijk denk ik dat een leuk kookboek beter werkt.


Wat eet je op een werk- of collegedag?
ontbijt: 2 boterhammen met hummus/tahin en tomaat of met pindakaas. Meestal ook een banaan.
lunch: boterhammen met beleg en rauwkost + fruit, of als ik de tijd heb een salade meestal met avocado/zeewier/spinazie/tomaatjes/nootjes. Maar zoveel tijd heb ik vaak niet.
tussendoor: als ik tijd heb fruit of een cracker met beleg
avondeten: Ik zit inmiddels in een ‘wokfase’ omdat dat lekker snel is. Dan vaak verse groenten met tofu of vega’kip’ noodles/rijst met kokos of pindasaus. In het weekend vaak een lekkere ovenschotel bijvoorbeeld lasagna of moussaka. In geval van ernstig tijdgebrek een wrap met falafal.
's avonds: stukje chocolade of fruit. Soms als ik veel trek heb komkommer met een dipje of een paar nootjes.


Hoeveel geef je per week ongeveer uit aan voeding, en waar doe je boodschappen?
Per week denk ik 40-50 euro. Het meeste koop ik bij de supermarkt, de AH of de Lidl. De wat minder te verkrijgen producten (vleesvervangers, broodbeleg) bij de biowinkel. Kruiden koop ik bij de Toko of op de markt.


Wat  is je favoriete eten?
Oeh, moeilijk. Maar als ik echt zou moeten kiezen denk ik een pastagerecht van mijn vader, of tapas.


Heb je een favoriet kookboek of kookblog?
Hoewel voor verjaardagen vegan cupcakes take over the World altijd uit de kast wordt getrokken, heb ik geen favoriet kookboek. De boeken van Lisette Kreischer vind ik erg leuk, maar veel van wat ik eet is gewoon een uitprobeersel van mezelf. En dat gaat niet altijd goed ;-)


Als je buiten de deur eet, wat of waar eet je dan graag?
Als het een snel maaltje moet zijn meestal de Maoz of de Wagamama. Voor echt gezellig uit eten ben ik dol op tapas.


Wat is jouw tip voor mensen die zich net willen verdiepen in een diervriendelijke leefstijl?
Zoek contact met andere vega’s voor do’s en don’t. Op internet kun je bijna alles vinden maar verder is denk ik de beste tip gewoon proberen! Koop eens iets wat je niet kent, probeer gewoon nieuwe recepten te maken en vraag in restaurants maar gewoon naar vegan eten. Ik ben dol op leren met vallen en opstaan. In de meeste supermarkten kun je goed terecht maar het is gewoon leuk om nieuwe dingen uit te proberen, vanzelf ontdek je dan wat je lekker vind.


The vegan dentist! ;-)

Heb jij nog vragen voor Annika? Of zou je het leuk vinden om zelf eens in deze rubriek te komen? Laat het dan hieronder weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten