donderdag 5 juli 2012

Do it yourself: Tuinkruidenspread

Op mijn laptop kwam ik een receptje genaamd 'cheesy spread' tegen (ok, eigenlijk heet het bestand 'cheesy sprea', maar ik denk dat er toen gewoon een koekjeskruimel onder de 'd' zat ofzo). Ik weet niet meer waar ik het vandaan heb, maar het klonk goed dus ik zette enthousiast cashewnoten in de week. Het bleek inderdaad super lekker te zijn! En dat zo maar zonder gekke ingrediënten zoals edelgist. Bij deze wil ik dus ook de gulle receptendeler bedanken.

Ik vond het erg lekker op knäckebröd (check even of je een vegan variant hebt!) met schijfjes komkommer. Het lijkt me ook prima op een toastje of op een lekker broodje, misschien met (zongedroogde) tomaatjes en wat balsamico. Hoe zou jij deze spread eten?





Voor een pot vol 'sandwich spread' heb je nodig:

  • 100 gram rauwe cashewnoten, minimaal 2 uur geweekt (overnacht kan ook)
  • 100 gram tofu, uitgeknepen
  • paar eetlepels water
  • 1 theelepel zout
  • 1/2 theelepel knoflookpoeder
  • handje verse bieslook, fijngesneden
  • handje verse peterselie, fijngesneden
  • peper naar smaak
  • 1/2 eetlepel limoensap

Giet de cashewnoten af en doe ze in de keukenmachine. Maal ze fijn en verkruimel dan de tofu erboven. Voeg een beetje water toe en maal samen met het zout en knoflookpoeder tot een smeuïge massa. Doe dit in een kom en roer de verse kruiden, peper en limoensap erdoor. Bewaar in een luchtdichte pot of tupperware-bakje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten