vrijdag 27 juli 2012

Mokka amandelroomijs

Yeah. I did it. Ik heb ijs gemaakt! Zonder zuivel, zonder ei, en ook: zonder ijsmachine. Het ging prima! En lekker dat het is :)

Met het warme weer van de afgelopen dagen zijn de frappuccino's niet aan te slepen hier. Hoe kouder, hoe beter leek het wel. Ik ben niet zo'n ijseter, nooit geweest (als we vroeger naar zo'n echte Italiaanse ijssalon gingen met van dat superdeluxe roomijs, was ik altijd degene die ging zeuren om een waterijsje!), maar met zúlke temperaturen had zelfs ík wel zin in ijs. In de supermarkt stond ik al even te kijken naar de vele soorten sorbetijs (die zijn bijna altijd vega!), maar ze bevatten mij te veel suiker, wat ik liever niet gebruik.

Goed, ik was dus thuis, had zin in koffie en iets kouds en zo ontstond het idee voor mokka ijs. Met trots mag dit ijs zichzelf roomijs noemen, want er zit amandelroom in - gekocht bij de Biomarkt in Amsterdam. Je kunt hiervoor in de plaats ook prima sojaroom gebruiken, en rijstmelkroom of andere gekke soorten doen het vast ook goed. Of je neemt geen room en gebruikt alleen maar plantaardige melk met koffie. Het kan allemaal!

Het is alleen niet zo fotogeniek geworden, dus helaas geen foto'tje. Dat zal vast beter zijn als je wél een ijsmachine hebt (maar wie heeft dat nou?).

Niet zo'n fan van koffie? Probeer dan eens dit recept voor meloen-muntijs!


Voor een flinke bak ijs heb je nodig:
  • 250 milliliter espresso of dubbel zo sterk gezette koffie
  • 200 milliliter amandelroom
  • 300 + 50 milliliter amandelmelk
  • 2 flinke eetlepels arrowrootpoeder (of maïzena)
  • 2 flinke eetlepels cacaopoeder
  • 1 theelepel vanille extract
  • zoetmiddel naar smaak (ik had 1 1/2 theelepel vloeibare zoetstof, gelijk aan 100 gram suiker)

Zet alvast 2 plastic bakjes in de vriezer om af te koelen.

Doe de koffie, amandelroom, 300 milliliter amandelmelk en cacaopoeder in een pan, klop met de garde tot er geen klontjes cacao meer zijn en breng voorzichtig aan het pruttelen. Meng in een schaaltje de overige 50 milliliter amandelmelk en de arrowroot. Als het koffie-roommengsel borrelt doe je het arrowrootmengsel erbij. Laat zachtjes pruttelen tot het dikker wordt. Zet dan het vuur uit en voeg vanille en zoetmiddel toe.
 
Verdeel het ijs-to-be over de 2 plastic bakjes en zet ze (onderin) de vriezer. Klop zo af en toe het ijs nog eens stevig door met de garde, zodat het wat gelijkmatiger kan bevriezen. Lekker met slagroom!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten