maandag 20 mei 2013

Gouden bloemkool-koolrabisoep


Van de lekkerste recepten vergeet je een foto te maken... Jur en ik waren zo aan het genieten van deze soep bij onze favoriete serie The Mentalist, dat ik totaal niet aan bloggen dacht.

Gelukkig kom ik er nu wel goed mee weg, aangezien koolrabi in Nederland niet zo vaak op het menu staat zit je je nu vast af te vragen hoe dat er uit ziet. Dus ik post gewoon een foto van de koolrabi!


Ta-daaa, dat is er één. Soms zie je hem ook zonder de stengels, zo troffen wij hem aan bij de biowinkel. Maar als je er één met stengels hebt, kun je die ook gewoon in deze soep mee pureren!

De soep wordt dan niet zo'n gouden soep als de onze was - hoewel dat niet alleen aan de kleur te wijten was. We betaalden maar liefst 4 euro voor een kleine bloemkool en 3 euro voor 2 koolrabi's. Misschien is het toch nog niet zo in het seizoen als ik dacht.


Voor 2 personen heb je nodig:
  • 1 eetlepel neutrale olie
  • 1 uitje, fijngesneden
  • 1 bloemkool, in roosjes
  • 2 koolrabi's, in blokjes
  • 1 liter groentebouillon
  • 75 gram ongebrande cashewnoten, minimaal 1 uur geweekt 
  • 1 theelepel kerriepoeder
  • 1/2 theelepel koriander
  • 1/2 theelepel komijn
  • 1 handje verse koriander
  • evt. nog zout en peper naar smaak

Verhit de olie en fruit de ui een paar minuten. Doe de bloemkool & koolrabi er samen met de bouillon en cashewnoten bij. Voeg de kerrie, koriander en komijn toe en breng aan de kook. Zodra het water kookt zet je het vuur laag. Laat 15 minuten zachtjes pruttelen. Doe de verse koriander erbij en zet de staafmixer erin. Proef en voeg eventueel nog wat zout en peper toe. (edelgist vond ik er ook lekker door. but maybe that's just me ;-))


Tip: de cashewnoten voegen wat romigs toe aan de soep. Je kunt hiervoor ook een plantaardige room nemen, zoals haver- of rijstcuisine, maar cashewnoten leken me gezonder en het resultaat was perfect.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten