donderdag 2 mei 2013

Zwarte bonen met mango & een vleugje BBQ

Isa Chandra Moskowitz, who doesn't love her?! Gaat er geen belletje rinkelen? Isa is een Amerikaanse vegan kookboekenauteur. En niet zo maar één. Ik heb elk kookboek wat ze heeft uitgegeven en heb maar zeer zelden dat er een recept van haar tegenvalt. Recepten voor cupcakes, taarten, brunch, maar ook heerlijke hoofdgerechten, en natuurlijk bij- voor- en tussengerechten. En alles ertussen in. Recepten uit alle streken van de wereld, vaak een heerlijke kruidencombinatie (de eerste keer dat ik kruiden zie staan in een Nederlands kookboek moet ik nog tegenkomen ;-) ok dat is misschien een overstatement, maar je snapt wat ik bedoel).

Haar boek Appetite for Reduction kwam nadat die vele gebaksboekjes voor wat kilo's te veel hadden gezorgd bij Isa. Het is een kookboek vol whole foods, en vol smaak! Een recept waar ik echt dol op ben is de Mango BBQ Beans. Ik heb het inmiddels aangepast aan mijn eigen voorkeuren en deel het graag met jullie. Als je mangoblokjes uit het vriesvak gebruikt, heb je dit in een handomdraai op tafel staan. Het stoofpotje is goed als vulling van wraps, bij Mexicaans getinte polenta of bij een puree van zoete aardappel en verse koriander. Of serveer het zoals ik nu deed met geroosterde broccoli en bruine rijst (ok, ok, het is gele bruine rijst, doordat ik wat kurkuma heb meegekookt).



  • 1 pakje mangoblokjes uit de diepvries (250 gram)
  • 1 theelepel olie
  • 1 ui, in blokjes
  • 3 teentjes knoflook
  • 400 gram zwarte of kidney bonen
  • 1 blik tomatenblokjes
  • 1 theelepel gemalen koriander
  • 1/4 theelepel piment
  • 1/4 theelepel cayennepeper
  • 1 theelepel liquid smoke
  • 1 eetlepel agave siroop
  • eventueel nog een beetje zout of edelgist

Haal de mangoblokjes vast uit de diepvries en probeer de blokjes in kleine schijfjes te snijden. Als ze er nog te koud voor zijn, wacht je 5-10 minuten.

Verhit de olie in een ruime pan en fruit de ui zo'n 5 minuten. In de laatste minuut pers je de knoflook erboven uit en bak nog even mee. Voeg de bonen, tomatenblokjes, mangoschijfjes, koriander, piment en peper toe. Roer door en breng aan de kook. Zet het vuur laag en laat 15 minuten zachtjes koken. Tenslotte voeg je liquid smoke en agave toe. Laat nog 5 minuten pruttelen. Proef en voeg eventueel nog zout en/of nog wat agave toe.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten