dinsdag 18 januari 2011

Kokos-maïssoep

Gisteren had ik zin om een soepje als lunch te eten. Ik ben gek op soep en vooral als lunch vind ik het ideaal. Ik had nog een half blikje kokosmelk over en twijfelde tussen Thaise Tom Kha soep of maïssoep. Ik koos voor de makkelijke weg en ging aan de slag met de maïs die ik nog had.

Je hebt nodig voor 4 personen:
  • 1 eetlepel olie
  • 1 middelgrote ui, gesneden
  • 4 teentjes knoflook
  • 2 blokjes groentebouillon
  • 1 blikje (400 mL) kokosmelk
  • 570 gram maïskorrels, in blik of vers
  • kruidenmix: 1 theelepel kurkuma, 1/2 theelepel komijn, 1/2 theelepel gember
  • een bosje koriander, fijngesneden
  • peper en zout naar smaak
  • groenten naar keuze
Photobucket


Verwarm de olie in een soeppan.  Bak de ui met de deksel op de pan 5 minuten en pers dan de knoflook erbovenuit. Bak nog 2 minuten, roer goed.
Voeg 1 liter water, de bouillonblokjes en kokosmelk toe. Breng aan de kook en roer goed. Zelf verkruimel ik de blokjes altijd boven de pan zodat het goed oplost.
Doe de maïskorrels en de kruiden erbij. Breng weer aan de kook en laat 2 minuten zachtjes koken. Zet het vuur uit. Pureer de soep met de staafmixer. Het kan ook met de blender, maar dan moet je het geheel eerst goed laten afkoelen!
Als je nog groenten wilt toevoegen, kan dat nu. Je kan er bijvoorbeeld ook linzen doorheen doen. Zelf vind ik het lekker om er paprikastukjes door te doen, maar je kan ook een soepgroentepakketje nemen. Kook de soep dan nog 5 minuten zachtjes door, zodat alle toegevoegde ingrediënten ook warm en gaar zijn.
Voeg de koriander toe en breng op smaak met peper en zout.


Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten