woensdag 12 januari 2011

Weinig tijd, toch lekker eten?

Soms heb je van die dagen, dat je heel weinig tijd en zin hebt om eten te koken. Persoonlijk heb ik dat laatste niet zo vaak, maar aan tijd heb ik deze maand een groot tekort, voornamelijk door hertentamens en grote verslagen.

Je wilt wat makkelijks eten, maar je wilt dat wel plantaardig doen zodat er geen dieren voor hoeven te lijden. Niet getreurd: dat kan heel goed!

Mijn beste tip wat dit betreft is om grote hoeveelheden te maken als je kookt, en porties in te vriezen. Dat heeft meerdere voordelen. Ten eerste hoef je minder vaak te koken, en je bespaart dus tijd. Ook bespaar je energie, want even een maaltijd opwarmen kost veel minder energie (je moet dan wel van te voren je ingevroren maaltijd hebben laten ontdooien, ik zet het een dag voordat ik het wil eten in de koelkast). Voor alleenstaanden of tweetallen biedt 'groot koken' ook nog het voordeel dat je meerdere soorten groente kunt gebruiken, zonder met halve courgettes of spitskolen achter te blijven.

Wat ik ook erg handig vind, is om kookdag te houden. Je gaat als je twee dagen vrij bent op de eerste dag recepten die je wel lekker lijken bij elkaar sprokkelen, en maakt een boodschappenlijst. Je haalt al je boodschappen en kan daarna verder van je vrije dag genieten. Op de tweede vrije dag ga je al je recepten uitproberen. Je begint bijvoorbeeld met erwtensoep, dit moet lang trekken. Vervolgens zet je een lasagne in elkaar. Terwijl die in de oven staat, kan je dan een curry met rijst bereiden. Enzovoorts. Tijdens het koken kun je je favoriete film kijken of het goede oude nieuws weer eens een keertje kijken, of je zet je favoriete muziek aan en kijkt hoeveel dansjes je kan doen voordat je risotto klaar is.
Je kunt op deze manier voor een hele week of zelfs langer koken, afhankelijk van waar je zin in hebt. Als je niet zo'n kookfan bent als ik, werkt kookmiddag ook prima. Of als je maar 1 vrije dag hebt, haal je de avond ervoor de boodschappen. Ik vind het in elk geval fijn om het niet allemaal op 1 dag te hoeven doen.

Op de maaltijden die ik invries schrijf ik in steekwoorden op wat erin zit, plus de datum van invriezen. Ik eet het voor de zekerheid binnen 3 maanden op. Alles wat ik in de koelkast bewaar, eet ik binnen 3 dagen op.
 

Allemaal leuk en aardig, maar wat nou als je nu honger hebt?



Ik vind dit lijstje altijd erg handig om in huis te hebben:
  • rijst
  • pasta (let erop dat deze geen ei bevat ;))
  • aardappeltjes in de vriezer (zelfde verhaal)
  • diepvriesgroenten (sperziebonen, spinazie, rode kool, erwtjes, of groentemixen)
  • tomatenblokjes op sap
  • passata di pomodori oftewel gezeefde tomaten
  • kokosmelk
  • knoflook en ui
  • kruiden en olie
  • gedroogde sojabrokjes (even laten weken en je hebt 'gehakt')
  • blikjes linzen, kikkererwten, kidneybonen of zwarte bonen (of jouw favoriet)
  • zelfgemaakte seitan in de vriezer
  • pakjes tofugehakt/-reepjes en falafelballetjes in de vriezer

Bijna al deze ingrediënten zijn te koop bij de supermarkt, op de sojabrokjes (toko of natuurwinkel) en seitan (evt. kant-en-klaar van natuurwinkel/toko) na. Dus mocht je last-minute echt niks in huis hebben.... kan je gewoon langs de super.

Met deze ingrediënten kun je altijd gemakkelijk, snel en goedkoop een maaltijd samenstellen. Wat zijn jouw tips voor een snelle, plantaardige maaltijd?

1 opmerking:

  1. Noodles: zonder ei dus met groente die je hebt liggen en een lekker kokossausje,
    Gnocci: ook zonder ei verkrijgbaar met bvb een tomatensaus,
    Falafel: broodjes en balletjes kan je lang bewaren, plus restjes groente, olijven enz.

    BeantwoordenVerwijderen