vrijdag 28 januari 2011

Melk is niét goed voor elk

Bijna een jaar geleden zag ik een oproep staan op internet. Meidenblad Yes zocht jonge vrouwen met een stelling die zij wilden verdedigen. Het was al laat in de avond en ik dacht, goh, grappig. Ik stuurde de stelling 'Melk is niet goed voor elk' in. Nooit gedacht dat ik echt uitgenodigd zou worden! En ik had allemaal nooit gedacht dat er een vloek zou liggen op zo'n interview.

Voor het gemak zou ik telefonisch geïnterviewd worden. Dat ging niet zonder slag of stoot, er was nogal vaak storing bij mijn provider en één keer was het interview gepland op de avond dat iedereen kon stemmen voor één of andere sterrenshow op tv: geen telefoonverkeer mogelijk. Hoe dan ook, na een keer of 5 proberen is het gelukt en deden we een interview. Ik legde veel uit over het leed van zogeheten 'melkkoeien' in de vee industrie, en over de negatieve effecten die koemelk heeft op de gezondheid van de mens.

Ook werden er foto's gemaakt voor bij het artikel. Dat klinkt ook makkelijker gezegd dan gedaan. De fotograaf kwam uit Amsterdam en bij de eerste afspraak, die we in Den Haag hadden staan, had zij uren in de file gestaan om er in Den Haag achter te komen dat ze haar fototas niet in de auto had staan. Helaas. We maakten een nieuwe afspraak, maar toen was het weer er absoluut niet naar om foto's te maken. Uiteindelijk ben ik op een zonnige dag met de trein naar Amsterdam gegaan, waar we in een nabijgelegen polder (jawel, die zijn er nog!) een heleboel foto's hebben gemaakt.



Het resultaat van al deze inspanningen was een fijn artikel op 1 A4, dat kort maar krachtig duidelijk maakt waarom het niet nodig is om koemelk te consumeren.

Dit artikel verscheen in augustus 2010 in de Yes, de redactie zou mij het nummer toesturen. Dat waren ze helaas vergeten. Ik werd pas een paar weken later door mijn nicht erop geattendeerd dat ik erin stond. Beetje jammer! Ik moest er achteraan bellen maar na een tijd wachten kreeg ik dan eindelijk een Yes opgestuurd. Hadden ze me het verkeerde nummer gestuurd, met een andere Chantal op 'de Zeepkist' (zoals de rubriek heet), die vertelde over haar baan in de scheepsbouw, of zoiets. Leuk, maarrrr....ik wou mijn eigen interview natuurlijk!

Uiteindelijk is het na nog meer bellen en gedoe dan toch goed gekomen: op een dag lag het felbegeerde tijdschrift in de brievenbus! De Yes is voor mij een beetje een No geworden, maar het artikel is hier te bekijken.
Ik ben erg blij met het resultaat! Wat vinden jullie ervan?


PS: Morgen is het 's Nederlands allereerste (vegan) wafeldag! Ik geef een wafelfeest: er komen wat mensen met heerlijke zoete & hartige toppings en ik bak allerlei soorten plantaardige wafels. Kijk hier voor een recept voor simpele, plantaardige wafels, zodat je thuis ook een beetje de Wafeldag kunt vieren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten