woensdag 5 januari 2011

Wafeldag

Sinds ik met kerstmis een wafelijzer kreeg, zijn wafels niet meer weg te denken uit mijn eetpatroon. Het zal menig nuchtere Hollander verbazen hoe veel je ermee kunt variëren. Wafels zijn namelijk niet alleen in vele vormen & maten te maken, maar ook in allerlei smaken. Ze kunnen zoet of hartig bereid worden. Met fruit, chocolade, kokos of paprika erdoor. Of wat dacht je van gember, pompoen, of nootjes?

In Zweden snappen ze dit heel goed. Daar is het op 25 maart wafeldag. Ook in de Verenigde Staten bestaat zo'n fenomeen, daar is het 27 mei Vegan Waffle Day. Nuchter Nederland echter heeft zoiets nog niet. Dan maken we die toch gewoon? Zeker na het zien van de Amerikaanse website waffleparty.com was ik ervan overtuigd dat het zou lukken.

Vanaf 2011 Vegan Year is het op 29 januari Plantaardige Wafeldag in Nederland. Wat houdt dat in?
  • Op en rond die dag zal ik bloggen over wafels en wafelrecepten
  • Ik geef een vegan wafelparty bij mij thuis
  • Ik hoop dat velen elders in het land hetzelfde gaan doen
  • Nederland raakt bekend met het fenomeen wafels
  • Mensen zien dat wafels heel goed vegan gemaakt kunnen worden, net als alle andere baksels
  • Albert Hein zal die dag alleen maar vegan wafels verkopen
Okee, dat laatste is waarschijnlijk voor dit jaar nog niet haalbaar, maar durf te dromen, niet waar?


Nou zul je je misschien afvragen wat een wafelparty is. Maak je geen zorgen, je hoeft niet in een wafeljurk of met wafelhoed te komen. Nieuwerwets wafelhappen sluit ik niet uit, maar kort komt het hierop neer:

De gastvrouw bakt veel wafels, zoet, hartig, allerlei smaken. (Als gasten zelf een wafelijzer hebben & vegan willen bakken kunnen ze natuurlijk ook wafels meebrengen!) De gasten nemen minimaal 2 soorten (plantaardige) toppings mee en wat lekkers te drinken. Het leukst is om één zoete en één hartige te doen. Dat mag alles zijn wat je wil, use your imagination! Ideeën zijn bijvoorbeeld:

Zoet: fruitsaus, chocoladesaus, kokossaus, zelfgemaakte jam of appelmoes, plantaardige slagroom, stoofpeertjes
Hartig: gekruide tomatensaus, chili, vegan kaassaus, hummus of andere bonenspread, aubergine salade, gebakken tempeh, kouseband met rotikruiden, geroosterde groenten, guacamole of avocado, zelfgemaakte salsa...

Je kan het zo gek niet bedenken of je kan het op een wafel eten ;) Hoewel het misschien wel handig is om de wafelbakker te laten weten wat je gaat maken, zodat er dan ook bijpassende wafels zijn.

En nu het mooiste gedeelte van het verhaal:

Er zijn nog 4 plekken vrij op de allereerste plantaardige wafelparty! Ik heb niet zo'n grote woning, en er kunnen dus 6 mensen comfortabel zitten. Lijkt het je leuk om uitgebreid kennis te maken met wafels? Een kijkje te nemen in de Plantaardige Keuken? Andere veganisten te leren kennen? Al je vragen over plantaardig eten te kunnen stellen en tips met elkaar uit te wisselen? Stuur dan een mail naar plantaardigekeuken@gmail.com of bel me op 06 17 668 568. Het is in het centrum van Den Haag, goed bereikbaar met OV vanaf Centraal Station. De wafelparty is dus op zaterdag 29 januari, van 14:00 tot 17:00.

2 opmerkingen: