vrijdag 25 mei 2012

Curry-wortelsoep met linzen

Soms heb je van die groenten die niet zo fris meer zijn, maar weggooien vind ik dan eigenlijk geen optie. Ik zat met 2 bossen wortel die hun oranje dagen wel gehad hadden en wou ze toch nog een kans geven. Wortel en sich is niet iets waar ik gek op ben, het is me net te zoet, maar als je er genoeg kruiden bij gooit vind ik het vaak wel lekker - waardoor wortels bij mij vaak eindigen in een Indiaas gerecht.

Zo ook deze wortels. Neem een fijne stoel of kruk, zet een leuk muziekje op en ga oude wortels schillen. Als je verse wortels hebt is alleen wassen natuurlijk voldoende. Ik maakte de soep met verschillende specerijen die samen garam masala kruiden vormen, als je dat toevallig nog in je keukenkastje hebt staan kan je ook daar een eetlepel of 2 van nemen.




  • 100 gram dupuis linzen (of voor het gemak: 1 blik linzen)
  • 1 eetlepel olie
  • 1 ui, fijngesneden
  • flink stuk gember, geschild en geraspt
  • 2 tenen knoflook
  • 2 kg wortels, geschild of gewassen, in blokjes
  • 1 theelepel elk: komijn, koriander, kardemom, kaneel en zout
  • 1/2 theelepel zwarte peper
  • 1/2 tot 1 liter groentebouillon (afhankelijk van hoe dik je de soep wil)
  • half blik kokosmelk
  • verse koriander naar smaak
Kook de linzen in ruim 30 minuten gaar, of laat een blik linzen uitlekken.

Verwarm in een soeppan de olie en fruit de ui 5 minuten. Voeg gember toe en pers de knoflook erboven uit, bak nog 2 minuten. Doe de wortels, specerijen en bouillon erbij en breng aan de kook. Laat 10-15 minuten zachtjes koken, totdat de wortels gaar zijn.


Zet het vuur uit, doe de kokosmelk erbij en zet de staafmixer erin. Pureer totdat alle wortel is fijngemalen. Doe dan de linzen en koriander erbij en serveer.

Ook lekker met naanbrood of papadums erbij.

1 opmerking: