donderdag 3 mei 2012

Pasta met linzen, broccoli en dille-roomsaus

Ik kook graag, veel, uitgebreid en met liefde, en het liefst niet alleen voor mezelf. Helemaal voor je eigenste ikje vijf winkels af voor dat ene speciale ingredient, drie uur in de keuken tapenades draaien en tofu marineren is natuurlijk hartstikke goed en zelfstandig maar ook een beetje ongezellig. Daarbij doe ik het stiekem best goed op de complimentjes die mijn maaltijden vaak uitlokken.
Dat gegeven resulteerde de afgelopen jaren in het veelvuldig uitnodigen van mensen bij mij thuis, soms onder lichte dwang. Sinds kort heb ik gelukkig een huisgenootje, en zij is nu dus het (meestal) gewillige proefpersoon voor al mijn culinaire probeersels. Het koken voor een huisgenootje brengt ook weer nieuwe uitdagingen, want zij heeft ook zo haar voorkeuren en aversies. Zo moet ik niet aankomen met paddestoelen of dadels, en het liefst wel met pasta, linzen en romige sausjes. Laatst maakte ik dus speciaal voor haar onderstaande pasta. En kreeg weer een complimentje :)

Zelf gebruikte ik hier groene Du Puy linzen die ik in ongeveer 30 minuten gaar kookte, maar bij haast of gemakzucht kan het ook prima met zo'n mini blikje gekookte bruine linzen.


Voor twee personen:
  • pasta naar keuze, ik gebruikte volkoren penne
  • 1 stronk broccoli in roosjes (ong. 500 gram)
  • 150 gram gekookte linzen (Du Puy of bruine)
  • 1 pakje sojaroom (bijv. Alpro)
  • geraspte schil van 1 citroen
  • 2 tenen knoflook, fijngehakt
  • 1 kleine ui, fijngehakt
  • 100 ml. droge witte wijn
  • 1 bosje verse dille
  • 2/3 eetlepels amandelschaafsel
  • olijfolie om in te bakken
  • peper en grof zeezout
Zet als eerste een pan water op voor de pasta. Rooster het amandelschaafsel kort in een droge koekenpan en zet apart. Hierbij opletten, want als je even niet uitkijkt heb je zwart amandelschaafsel en dan is het hele gerecht VERPRUTST (grapje). 
Bak de broccoliroosjes, ui en knoflook in een wok of diepe koekenpan in een klein beetje olijfolie op halfhoog vuur. Voeg na een paar minuutjes de sojaroom en witte wijn toe en laat kort inkoken tot een dunne pastasaus. Voeg de citroenschil, linzen en naar smaak peper en zeezout toe, en laat op een heel zacht vuurtje met de deksel erop 10 minuutjes doorpruttelen. Dit is dus een mooi moment om je pasta te gaan koken!
Als de pasta gaar en afgegoten is maak je de saus af door er de fijngehakte dille doorheen te scheppen (bewaar evt twee takjes voor de garnering). Serveer de boel met een lepeltje amandelschaafsel en dus evt een takje dille voor de gezelligheid.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten