zondag 20 mei 2012

Inside Out No Fish Smiley Sushi

Omdat we dit weekend onze 200e fan erbij hebben gekregen op Facebook, wou ik iets bijzonders maken om deze mijlpaal te vieren. Eigenlijk was er hier zaterdagavond al een klein feestje, want we hadden Big Fat Vegan Dinner Night:


Met allerlei heerlijke gerechten die beeldig op de foto gingen voor een project waar ik aan meewerk. Je ziet hier onder andere mijn bijna beroemde Indiase hartige taart en deze knolselderij stoofpot. We werken ook aan een uniek recept voor kwarktaart, maar die is nog niet helemaal gelukt, dus ik heb vrij veel mislukte-kwarktaart te 'verwerken' dit weekend ;-)

Zo kwam het dus dat ik op zondagochtend wakker werd met het idee om iets bijzonders & feestelijks te maken, maar erg trek in zoetigheid had ik niet. Het zijn dus geen taartjes geworden, maar wel deze inside out sushi!

Ik vond sushi altijd een beetje eng om te maken, want zo'n Japans rijstkunstwerk, dat moest wel héél lastig zijn. Toen ik er eenmaal een keer mee begon bleek het hartstikke mee te vallen, het enige lastige zit hem in het uiteindelijke snijden! Maar inside-out sushi, dat is toch wel een nieuwe uitdaging. Ik kan nog wel wat oefening gebruiken op dit vlak, maar al met al ben ik toch wel tevreden met het resultaat (zeker voor een zondagochtend).


3 rollen sushi zijn genoeg voor 4-6 personen, afhankelijk van hoe je het serveert.


Je hebt nodig:

  • huishoudplastickeukenfolie

  • 250 gram sushi rijst
  • 2 eetlepels rijstazijn
  • 2 nori bladen

  • voor de vulling kun je van alles nemen, ik had kombu zeewier, avocado en paprika
  • hier een idee voor pittige tempeh vulling, of wat dacht je van komkommer, sushi gember, mango, gebakken tofu, wortel, paddenstoelen: gebruik je fantasie!

  • wasabipasta (let op dat deze geen koemelk/lactose bevat)
  • sojasaus

  • sesamzaadjes, witte en zwarte, of andere zaadjes zoals chiazaadjes



Kook de sushi-rijst in 15 minuten gaar, giet af en spoel na met koud water. Giet dat weer af en besprenkel de rijst met rijstazijn. Terwijl de rijst afkoelt bereid je de vulling: was de groenten, snij ze in repen, bak de tofu, etcetera.

Bedek een sushimat of snijplank met plastic. Knip de nori in de lengte doormidden en leg zo'n half nori vel aan de rand op het plastic. Bedek dit met rijst en druk goed aan, maak de laag ongeveer 1 centimeter dik.

Nu moet je deze nori-rijstlaag omkeren. Til voorzichtig het plastic op, let erop dat de nori niet helemaal is gaan vastkleven aan het plastic, en keer de rijstlaag om op de andere helft van het plastic. De nori ligt nu bovenop en hierin leg je de sushi vulling.

nog lekkerder is avocado+paprika+tuinkers, maar die laatste had ik helaas niet in huis

En nu komt het spannendste: de sushi oprollen. Pak het plastic aan de buitenkant en rol voorzichtig de sushi op, terwijl je de rijst stevig aandrukt. Eventueel kun je de sushi daarna nog strakker in het plastic rollen.

Ik laat sushi het liefst nog een uur in de koelkast liggen voor de stevigheid, maar als je graag snel wil serveren kun je die stap achterwege laten.

Rol de rijst door de zaadjes en snijd de sushi voorzichtig doormidden. De twee helften die je dan hebt snijd je weer doormidden, en dat doe je nog één keer zodat je uiteindelijk uit elke sushirol 8 stukjes overhoudt. Serveer met wasabi en sojasaus!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten