woensdag 12 december 2012

Knolselderijsoep

Als je aan knolselderij denkt, dan denk je vast gelijk aan erwtensoep. Ontzettend goede combinatie. Maar erwtensoep had ik al best vaak gegeten de laatste tijd, en de knolselderij die in mijn pakket zat moest toch op. Ik had ook niet zo'n trek in dit knolselderij stoofpotje, maar wel in soep. Ik besloot om de knolselderij de hoofdrol te laten spelen in een soepje, en daar heb ik geen spijt van!




Voor 2-3 kommen:

  • 120 gram gedroogde linzen, of 400 gram linzen uit blik
  • 1 eetlepel olie
  • 2 kleine preien, fijngesneden
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 kleine knolselderij, geschild en in blokjes
  • 1 theelepel tijm
  • 1 theelepel bieslook
  • 500 milliliter groentebouillon
  • 1 pakje rijstmelkroom (of sojaroom)
  • evt. nog wat verse peterselie

Kook de linzen in 40 minuten gaar - of niet, als je die uit blik gebruikt.

Verwarm in een soeppan de olie en bak de prei 10 minuten. Schep af en toe om en voeg in de laatste 2 minuten de knoflook toe.  Voeg de knolselderij, kruiden en groentebouillon toe en breng aan de kook. Kook in 15-20 minuten de knolselderij gaar (afhankelijk van hoe klein je het hebt gesneden). Voeg de rijstmelkroom toe en pureer met de staafmixer. Doe vervolgens de linzen een verse peterselie erdoor. Lekker met een sesam-soepstengel erbij!

1 opmerking:

  1. Dit recept heb ik vorige week geprobeerd. Het is mij zo goed bevallen dat ik het nu as we speak weer aan het maken ben om aan Wanja te voeren vanavond.

    BeantwoordenVerwijderen