zaterdag 9 maart 2013

Bieten-wortel-sinaasappelsoep

Ik ben dol op bieten, en dat komt goed uit, want ze zijn hartstikke gezond, lokaal en goedkoop. Zo zijn ze erg rijk aan foliumzuur, ijzer en andere mineralen. Als ik bieten eet voel ik me ook altijd erg gezond, herken je dat? Het recept voor bietenburgers heb ik al vaak gemaakt, en Borscht had ik ook pas nog gegeten. In de winter ben ik dol op soep (mijn vriend grapte laatst dat het leek alsof ik een soepdieet volg!), omdat ze zo lekker verwarmend zijn, En dat heb ik nodig in mijn tochtige huisje zonder centrale verwarming (en met enkel glas). Deze bieten verdwenen dus ook weer in een soepje... maar nu met een fruitige twist!





Voor 4 porties heb je nodig:

  • 500 gram verse biet, geraspt
  • ongeveer 1250 milliliter groentebouillon
  • 300 gram wortel, geraspt
  • 2 theelepel gedroogde dille (of 2 eetlepels verse)
  • 1 eetlepel miso
  • rasp en sap van 2 sinaasappels
  • 1 eetlepel agavesiroop
  • zout en peper naar smaak
  • optioneel: yofu
  • optioneel: pittenmix van bv. maanzaad, zonnebloem- en pompoenpit

Doe de bieten met de bouillon in een soeppan en breng aan de kook terwijl je de wortel raspt. Voeg wortel, dille, miso en sinaasappel toe en breng opnieuw aan de kook. Laat ongeveer 5 minuten zachtjes koken.

Zet de staafmixer in de soep en pureer tot een egale massa. Voeg de agave toe en proef. Breng op smaak met peper, zout en eventueel nog wat agave. Serveer met een scheut yofu en pittenmix.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben wel benieuwd wat voor bouillon je gebruikt in dit recept?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik gebruik meestal gistvrije groentebouillon, die koop ik bij de biologische winkel. Soms koop ik ook paddentoelenbouillon of kruidenbouillon, als ik die tegen kom bij een bio winkel :)

      Verwijderen
    2. Dank voor je antwoord!! Let je dan ook op E-nummers en of er geen E-621 in zit?

      Verwijderen