donderdag 19 mei 2011

Do it yourself: hummus

Volgens de van Dale betekent hummus 'puree van kikkererwten', maar eigenlijk is het gewoon Arabisch voor kikkererwten themselves. Nog nooit geprobeerd? Dan heb je een boel in te halen!

Hoewel hummus tegenwoordig in elke zichzelf respecterende winkel wel te koop is, gaat er niks boven zelfgemaakte. Het is slechts een kwestie van een paar dingen in de blender gooien en klaar, dus het kost ook nog eens weinig tijd. En als je veel hummus eet, zoals ik in periodes wel eens doe, is het ook nog eens veel goedkoper dan die uit de winkel. Zoals met de meeste zelfgemaakte dingen ;)

Het is niet alleen een ontzettend lekker, 100% plantaardig broodbeleg: hummus is ook nog eens hartstikke gezond. De sesampasta die erin verwerkt zit (ook wel tahin genoemd) is rijk aan mineralen als kalium, calcium, magnesium, fosfor en ijzer. Kikkererwten leveren veel eiwitten en door de juiste olie te gebruiken heb je een flinke portie omega3-vetzuren binnen.

Ik koop altijd gedroogde kikkererwten en kook die thuis (om in kleine porties in te vriezen, altijd on demand), dat vind ik ook het lekkerst. Maar je kan natuurlijk ook een pot kopen. Spoel ze dan wel even goed af.



  • 150 gram kikkererwten
  • 2 teentjes knoflook
  • 1 theelepel gedroogde peterselie (of 1 eetlepel verse)
  • 1/2 theelepel zout
  • 1/4 theelepel komijn
  • cayennepeper naar smaak

  • 85 gram tahin
  • 3 eetlepels citroensap
  • 2 eetlepels olijfolie (of, als je durft, lijnzaadolie)

Doe de kikkererwten in de blender of keukenmachine. Pers de knoflook erboven uit en voeg de peterselie, zout, komijn en peper toe. Blend totdat het goed gemalen is.

Schraap de zijkanten van de blender goed leeg alvorens de overige ingrediënten toe te voegen. Blend nog eens goed totdat je een egale puree hebt.


Lekker op Turks brood met salsa, komkommer en olijven, op toastjes, als groente dip, in een broodje falafel of door de salade.

3 opmerkingen:

  1. Ik ben er al jaren aan verslaafd! En je kunt varieren op het basisrecept, andere bonen, andere kruiden, geen tahin of andere noten/zadenpasta. Verveelt mij nooit. Ook als onderdeel voor een saus bij groenten, bv, of bij rijst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind hummus heerlijk.
    Het enige probleem is dat ik de enige ben die het eet.
    Dus koop ik gewoon zo een minipotje.
    Maar bij het invriezen gaat het dus ook goed? Stom dat ik daar niet heb gedacht...
    BEDANKT!
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze is inderdaad altijd erg lekker, vanmorgen ook gemaakt!

    BeantwoordenVerwijderen