maandag 15 augustus 2011

Taco très belle

Taco's, i love them. Mijn eerste vega taco kocht ik bij de Taco Bell in Amsterdam, en ik was gelijk verkocht. Toen ik net op kamers woonde, was taco's met vega gehakt één van de weinige recepten die ik kon maken. Want ja, ik was een ontzettende kooknoob, en ik lustte ook amper groenten. Wat kan een mens veranderen ;-)

Taco's zijn een ideale maaltijd voor leftovers, want je kan ze met van alles vullen. Het enige wat je echt nodig hebt, zijn de tacoschelpen zelf. Naar mijn mening zijn taco's geen taco's zonder guacamole, maar dat is geen vereiste.

Ik maakte ze laatst met tofu-gehakt, zwarte bonen, verse tomatensalsa, guacamole en eikenbladsla. Dit recept is voor ongeveer drie personen, als je de ingrediënten wat vermeerdert kan je er prima met zijn vieren van eten.

Schrik niet van de lange ingrediëntenlijst, dit zijn vooral kruiden en specerijen! Het is veel goedkoper om deze zo los toe te voegen, dan elke keer zo'n kruidenpakje te kopen. Bovendien heb je dan geen vage E-nummers, suiker of te veel zout in je eten.

Bereid de tacoschelpen in de oven zoals op de verpakking staat aangegeven.


Ingrediënten voor het gehakt:

  • 2 eetlepels olie
  • 1 pakje tofu-gehakt
  • 2 eetlepels tomatenpuree
  • 3 eetlepels water
  • 1 eetlepel olie
  • 1 theelepel komijn
  • 1 theelepel paprikapoeder
  • 1 theelepel oregano
  • 1/2 theelepel uienpoeder
  • 1/2 theelepel zout
  • 1/4 theelepel cayennepeper
  • 2 teentjes knoflook
  • 150 gram zwarte bonen (of bonen naar keuze)

Verwarm de 2 eetlepels olie in een koekenpan. Voeg het tofu gehakt toe en bak dit zo'n 5 minuutjes, schep af en toe om. Meng ondertussen de tomatenpuree met het water, de overig eetlepel olie en de kruiden en specerijen. Pers de knoflook erboven uit en roer door de marinade. Voeg vervolgens de marinade toe aan het tofu gehakt. Bak dit nog zo'n 10 minuten, roer af en toe. Daarna voeg je de zwarte bonen toe en warm deze nog even op met het gehakt.


Verse tomatensalsa, eikenbladsla en homemade guacamole

  • sla naar keuze, was en snijd fijn

Voor de salsa:
  • een pot salsa of:
  • 3 tomaten
  • 1 eetlepel limoensap
  • 1/2 theelepel groene tabasco
  • 1 theelepel limoensap
  • 1/4 theelepel zout
  • optioneel: paprika of (jalapeño) pepertje, fijngesneden
Snijd de tomaten fijn. Voeg alle overige ingrediënten toe en schep om. Eventueel kan je een deel van de salsa pureren met de staafmixer.


Voor de guacamole:

  • 1 rijpe avocado
  • 1 eetlepel olijfolie
  • Fijngesneden rode ui, ongeveer 1 1/2 eetlepel vol
  • 1 teentje knoflook
  • 1 theelepel limoensap
  • 1/2 theelepel cayennepeper
  • 1/4 theelepel zout
  • optioneel: handje verse koriander
Doe alle ingrediënten in een kom en pureer met de staafmixer.


Serveer het gehakt met de taco schelpen en zet de toppings in schaaltjes op tafel.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Wat een heerlijke tip om zelf te kruiden! en niet uit het pakje:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, grappig, ik was ook zo'n kooknoob en lustte bijna niets. Toen ik op kamers ging at ik bijna alleen maar pasta met tomatensaus :) Nu lust ik bijna alles.

    Bij mijn taco's doe ik vaak ook mais en ananas. En die tomatensalsa ga ik eens proberen!

    BeantwoordenVerwijderen