zaterdag 20 augustus 2011

Gourmet party

Ik zou nog schrijven over wat er allemaal komt kijken bij een vegan gourmet. Dat is er helemaal bij ingeschoten door de hersenschudding, dus bij deze een goedmakertje!

Er zouden 15 mensen komen, lieve vrienden, vriendinnen, broers en aanhang, die geholpen hadden met klussen en/of verhuizen. Mijn plan was om het low budget te doen (15 mensen is immers best veel), maar toch luxe. Low budget = do it yourself, dus ik heb er een dag voor in de keuken gestaan. Maar zelfs daarbij kreeg ik hulp, dus het was ook nog eens gezellig.

Nadat ik 's ochtends op de markt allerlei groenten, cashewnoten voor de fondue en andere lekkernijen had ingeslagen, was het tijd om de burgertjes te maken. Ik maakte mediterraanse burgertjes, 'real meaty' burgertjes, 'all american' burgertjes en een soort chicken nuggets. De recepten kwamen uit dit kookboek, een geweldig boek voor variatie in de vegaburgers. Ik volgde steeds de recepten, maar maakte er dan mini's van in plaats van grote. (Hoewel, deze eer gaat eigenlijk naar een vriendin, die al die burgertjes heeft gevormd ;-)).

Daarnaast had ik allerlei groenten om te bakken/grillen op het stel, zoals courgette, aubergine, paprika, maar ook champignons in knoflook-olijfolie. Ook was er een flinke kom aardappelblokjes in roosmarijn-olijfolie. Voor erbij waren er cherry tomaatjes, komkommerschijfjes en een flinke salade van spinazie, avocado en walnoten.



Voor wie dit alles even zat was, was er ook pancakemix en omelettenbeslag, hoewel die omeletjes een groter succes zijn op het fornuis dan uit een gourmetpannetje.

Natuurlijk was er ook brood, door vriendinnen meegenomen :-) er was Turks brood en ook meergranen pistoletjes, in dipstukjes geneden. Voor op de broodjes had ik kruidenboter gemaakt en een bakje Tofutti cream cheese gekocht. Omdat ik die zo lekker vind (en hij was flink afgeprijsd, want duur zijn ze helaas wel).

Plantaardige kruidenboter is heel makkelijk te maken. Voor de beste kruiden moet je echter wel even langs de natuurwinkel. Je hebt nodig:

  • 1 bakje plantaardige halvarine, bv. van alpro soya
  • 1 zakje kruidenboterkruiden
  • zout
Laat de halvarine op kamertemperatuur komen, dan is het makkelijk om te scheppen. Voeg de kruiden toe en breng op smaak met zout. Je kunt er eventueel nog andere kruiden of specerijen die je lekker vindt aan toevoegen.

And the last but not least: ik maakte barbecuesaus & pindasaus. Er gaat niks boven warme, zelfgemaakte pindasaus! De barbecuesaus had ik uit hetzelfde burger kookboek, maar de pindasaus heb ik al eens over geblogd.

Vanzelfsprekend ging niemand met honger naar huis ;-). Wat vind jij lekker bij een plantaardige gourmet?

2 opmerkingen:

  1. Dank je dank je ik heb hem opgeslagen totdat er hier een gourmetfeest is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er heel lekker uit! Burgers zijn meestal een hit bij gourmet maar ik vind ook dunne aardappelschijfjes er heel lekker op (zo krijg je een soort van chips).

    BeantwoordenVerwijderen