vrijdag 9 augustus 2013

Mirte's Mokkataart

Voor wie het gevolgd had... een paar weken terug trouwde mijn opa voor de tweede keer. Ik mocht getuigen, iets wat ik nog nooit heb gedaan. Het was een bijzondere plechtigheid bij hen thuis (wegens omstandigheden..) en ik had daarom een taart gebakken. Hun favoriet was een hazelnoottaart van een bekende bakker, dus met dat in mijn achterhoofd ging ik brainstormen.

Het recept voor deze heerlijke mokkataart kreeg ik van Mirte, die de mooiste taarten kan bakken. In overleg met haar mocht ik het recept met jullie delen :-) de basis voor de taart is een chocoladecake, welke rijkelijk wordt aangekleed met koffie-'butter'cream en gemalen hazelnoot. En dan ziet het er ongeveer zo uit (dit is Mirte's taart op Lize's foto :)



Ik bakte de cake de avond van te voren en liet deze 's nachts afkoelen op het aanrecht, waarbij ik ook de margarine alvast uit de koelkast haalde. 's Ochtends vroeg maakte ik dan de buttercream (margarinecream? :D), decoreerde de taart en liet dit weer opstijven in de koelkast. Voorzichtigheid is geboden met zo'n mooi baksel! Ik ben er speciaal voor met de tram gaan reizen, zodat de taart mooi bleef.


De cake

  • 340 gram suiker
  • 180 milliliter zonnebloemolie (3/4 cup)
  • 1 eetlepel azijn
  • 450 milliliter sojamelk

  • 500 gram bloem
  • 95 gram cacaopoeder
  • 1 zakje bakpoeder (16 gram, 1 eetlepel + 1 theelepel)
  • 1/2 theelepel zout
Verwarm de oven voor op 180 graden en vet een springvorm van 24 cm in - het beste is zelfs om een rondje bakpapier uit te knippen en hier de bodem mee te bedekken.

Meng de suiker, olie, azijn en sojamelk en laat 5 minuten staan. Ondertussen meng je in een grote kom bloem, cacaopoeder, bakpoeder en zout. Voeg al roerende met een garde de natte ingrediënten hieraan toe. Bak de cake in minimaal 45 minuten gaar, maar test zeker met een satéprikker om te kijken of ie er al schoon uitkomt - de cake deed er bij mij 65 minuten over. Laat heel goed afkoelen.

Snijd de korst van de cake, zowel aan de bovenkant als aan de zijkant. Dit is het makkelijkst met een groot mes. Vervolgens snij je de cake (horizontaal) in 2 of 3 lagen, zodat je een mooie laagjestaart krijgt. Ik ga altijd voor de veilige 2 lagen.


De buttercream
  • 500 gram plantaardige margarine
  • 1 bus poedersuiker (250 gram)
  • 1 theelepel vanille extract
  • 2 eetlepels oploskoffie in 50 mL water, of 4x zo sterke filterkoffie, of 2 eetlepels koffie extract

Meng alle ingrediënten tot er geen klontjes meer zijn. Besmeer de onderste cakelaag hier rijkelijk mee, leg de bovenste cakelaag erop en bestrijk ook deze met de crème. Tenslotte werk je ook de zijkant mooi af. Zorg dat je nog wat buttercream overhoudt zodat je met een slagroomspuit wat toefjes bovenop de taart kunt spuiten.

  • 100 gram hazelnoten
  • 2 eetlepels suiker
Doe de hazelnoten met de suiker in de keukenmachine en verkruimel ze - niet helemaal tot hazelnootmeel, er mogen best nog wat grovere stukken tussenzitten. Met dit mengsel versier je de zijkant van de taart.

Decoreer de bovenkant met wat toefjes buttercream, cacaopoeder, en nog wat hele hazelnoten.

Geniet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten