donderdag 14 november 2013

La-la-la London!

Zoals jullie vast al door hadden doe ik weinig liever dan reizen. Het liefst spaar ik steeds om zoveel mogelijk van de wereld te kunnen zien. En wat is er dan leuker dan om in een vegan-friendly stad te komen waar je helemaal los kunt gaan?

Zo besloot ik een aantal weken geleden met 2 vriendinnen om naar London te gaan. Omdat zij nog vrije dagen hadden dit jaar en ik een week geen college had na m'n tentamens leek dat het moment bij uitstek om te gaan. Destijds had ik natuurlijk niet voorzien dat ik al zo gauw woonruimte in Utrecht zou vinden... dus de timing was uiteindelijk niet zo handig zo net na de verhuizing, financiëel en ook qua tijd ben ik nog volop bezig met de oplevering van mijn oude woning, die volgende week plaats vindt. Anyway, de trip was geboekt, het hostel was gereserveerd, we zouden gewoon gaan!

En eigenlijk was het ook wel heel erg lekker om er ff een paar dagen tussen uit te zijn na alle geregel en hectiek rondom zo'n verhuizing. In verband met mijn beperkte budget als student hadden we gekozen om met de Eurolines bus te gaan. Nou ik kan je zeggen, dat is een beleving op zich! We gingen met de nachtbus heen en terug zodat we 3 volle dagen daar in London zouden hebben. Ik zou het zo weer doen, maar was wel erg moe op de eerste dag daar - ik ben zelfs in de metro in slaap gevallen.

London is vooral nog veel groter dan ik had gedacht, en we zijn aardig wat tijd kwijt geweest aan het heen en weer reizen met de metro. Oei oei! De ponden gingen er in rap tempo doorheen, waarbij je er vooral niet over na moet denken dat elke pond €1,30 vertegenwoordigt. Maar al met al hebben we veel lol gehad en natuurlijk hartstikke lekker gegeten.





We begonnen bij Cakes 'n Treats, een geweldige lunchroom in Camden. Misschien komt de naam je bekend voor, ze zitten namelijk ook in Dortmund tegenover de vegan supermarkt Vegalicious.  Er was heel veel om uit te proberen, en na de lange busreis hadden we flink trek.. dus we bestelden gewoon van alles: een bagel met vegan kaas, de hmmm-burger en de linzensoep. Vergeten om een foto te maken! Van mijn 'toetje' wel een foto:


Choco-pistachetaart! Lovely :D

Het beviel ons zo goed dat we de  volgende dag zijn teruggekomen voor een English Breakfast:




We bezochten ook de winkel van de Secret Society of Vegans (Vx heet de winkel) en daar verkochten ze ook weer allemaal lekkers. Ook wat kleding, riemen, etc, maar ook allemaal goodies. Ik nam er een tosti, twijfelde heel erg over al het lekkers maar besloot uiteindelijk om het niet te doen (er is immers al zoveel lekkers in London om te proberen!).


Zoals bij Cookies & Scream. Voor dit tentje moet je even zoeken in het oh zo leuke Camden, het zit op een soort markt met de meest bijzondere kleding, producten en hippie volkswagen busjes (yep, zo random).


Het barstte er van de lekkere taartjes... wat moet je dan kiezen? Ik koos voor deze chocolate-peanutbutter pie. Was een prima keuze!


Daarna zat ik wel heel erg vol, en dat is eigenlijk wel jammer op zo'n dag waarop je heel veel lekkers tegen komt.

Als je in London bent moet je ook zeker eens naar een Holland & Barrett gaan. Het is de Engelse 'De Tuinen', maar dan helemaal vegetarische en super vegan friendly. Vooral die in Camden had een groot assortiment met vegan snacks, producten van Fry's, en in de vriezer...


Vegan cheesecake, quiche en pizza! Enn heel veel ijs! Ik.wil.deze.winkel.nú.in.Nederland!!

Overigens zijn niet alleen de speciale winkels daar tof... hier zie je hoeveel soorten hummus Marks & Spencer aanbiedt:


In één woord: wow. Maar nu snel terug naar het lekker eten.

Ik ben dol op Whole Foods. Een beetje mijn guilty pleasure, want het blijft natuurlijk gewoon een winkel... maar ze zetten een superfijne sfeer neer, hebben veel producten die wij niet kennen en ik moest ook gewoon terugdenken aan mijn vakantie in San Francisco toen ik in London weer in de Whole Foods stond. Boven de winkel in High Kenginston zat een aantal eettentjes, waaronder SAF - Simply Authentic Food. Een aanrader! Super lekker eten en een gevarieerde kaart. We zijn er 2 gaan eten, 1 x diner en 1 x brunch.




Als diner at ik er heerlijke taco's, met fruitsalsa, flink wat guacamole en coleslaw (not my favourite...) maar toch was het echt genieten. Oh en die ginger beer erbij maakte het helemaal af natuurlijk!


En toen we er gingen brunchen koos ik voor 'London's best vegan burger' oeh dat was lekkerrrr. Of het de beste is weet ik niet, want ik heb er niet zoveel geprobeerd ;-) maar het was zeker een goede brunch.

Manna Cuisine is een luxer restaurantje waar Mirte en Lize heel graag heen wilden omdat ze er eerder heel lekker hadden gegeten. Het was heel leuk aangekleed en moeilijk kiezen, er stonden zoveel lekkere dingen op de kaart! Gelukkig hadden ze daar iets op bedacht: je kon er een meze bestellen. Dan stelde je je hoofdgerecht samen met 3 voorgerechten of salades naar keuze.


Helaas was er niet zoveel licht voor foto's, maar ik heb toch een poging gedaan. Hier boven mijn hoofdgerecht, bestaande uit een Indiase chapati met dahl, cashew'kaas'-jalapeno bitterballen, en een Thaise salade. Allemaal even lekker!


En als toetje nam ik de lemon-blueberry cheesecake. Echt een heel goede cheesecake!

We zijn ook nog even bij 222 Veggie Vegan geweest. Daar heb ik geen foto van mijn eten gemaakt, ik heb namelijk lekker veel groente opgeschept van het buffet en het zag er niet zo fotowaardig uit ;-)

Doordat London zo groot is (en het ook vaak regende!) zijn we helaas niet bij alle vegan hotspots geweest... sommige zaten gewoon erg ver uit het centrum. Goed voor een volgende trip!

En nu weer terug in NL met een paar kilo extra natuurlijk... ik heb gelijk een flinke lading groente en fruit ingeslagen en doe een maandje 'health challenge' - oftewel, geen suiker, elke ochtend een groene smoothie en zo gezond mogelijk eten, in de hoop dat de kilo's er weer af zijn voor de volgende stedentrip! Hihi.

Wat is jouw favoriete vegan hotspot?

3 opmerkingen:

  1. Jemig, wat ziet dat er allemaal lekker en tof uit! Die taart....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oh ik opperde vanochtend nog om een weekendje London te doen... dit wordt wel heel verleidelijk (behalve als ik aan al die kilo's denk die ik moet terugsjouwen..)

    BeantwoordenVerwijderen