woensdag 27 november 2013

Mexicaanse scrambled tofu

Laatst werd ik op een vrije dag wakker met weinig verplichtingen, behalve het feit dat er een pak tofu in de koelkast lag wat dringend op moest. Wat is er dan makkelijker én lekkerder dan een tofu scramble?

Ik had ook nog Wilmersburger kaasrasp over van de kaasproeverij die we namens de VeganChallenge hadden georganiseerd. Dat leek me ook wel lekker door de tofu. Ik besloot om er een Mexicaans tintje aan te geven. Helaas had ik geen wraps in huis om er breakfast burrito's van te maken, one of my all time favourite breakfasts. Maar dat mocht de pret niet drukken, samen met de kaasrasp en wat knapperige sla & komkommer was het hoe dan ook een prima brunch!






Voor ongeveer 3-4 porties heb je nodig:

  • 1 eetlepel olie
  • 1 ui, gesneden
  • 1 paprika, in reepjes
  • 2 teentjes knoflook
  • 500 gram tofu, uitgelekt
  • 4 eetlepels edelgist
  • 1 theelepel zwart zout (kala namak)
  • 1 theelepel komijn
  • 1 theelepel gerookt paprikapoeder
  • 1 theelepel oregano
  • 1/2 theelepel kurkuma
  • 1/2 theelepel cayennepeper
  • Scheut water

Verwarm de olie in een ruime pan en bak de ui en paprika zo'n 5 minuten. Pers de knoflook erboven uit en bak nog 1 minuutje mee. Knijp boven de gootsteen zoveel mogelijk vocht uit de tofu en verkruimel die dan boven de pan. Voeg edelgist, zout en alle kruiden & specerijen toe. Roer goed door en laat de smaken intrekken. Voeg water toe als het te droog is.

Serveer met wat groens, salsa & avocado en eventueel geraspte vega kaas zoals Cheezly of Wilmersburger. Of bouw je eigen breakfast burrito's!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten