dinsdag 17 juni 2014

Pasta très verde

Dit is ongetwijfeld de gezondste eind-van-de-maand-maaltijd die ik ooit heb gemaakt: er zitten maar liefst 5 groene ingrediënten in, waarvan er 2 officieel classificeren als groente, en avocado, basilicum en olijf toch ook te boek staan als gezond. Het eind van de maand slaat hier in alle hevigheid toe, en dan was ik ook nog zo slim om mijn laatste 50 euro uit te geven aan een cadeautje wat ik te leuk vond om niet te kopen. Nu is het dus de (koel)kast leegeten tot het DUO schip weer langskomt. Of tot het geld terugkomt wat ik moest voorschieten aan de NS omdat zij mijn kortingsabonnement niet zoals beloofd hebben stopgezet toen ik het weekendvrij abonnement nam, en dat schijnbaar pas konden doen als ik hen geld voorschoot. Of tot ik mijn borggeld van Coolblue terugkrijg omdat ik eindelijk mijn leenlaptop kon retourneren, welke ik moest gebruiken in de 3 maanden dat zij erover deden om mijn nieuwe laptop *niet* te repareren. Echt hoor, beide zijn absoluut geen fijne/klantvriendelijke partijen om zaken mee te doen, maar in het geval van de trein heb je helaas niet zoveel keus. Wat laptops betreft gelukkig wel, en ik hoop dan ook dat ik met mijn nieuwenieuwe laptop - die ik uiteraard niet bij de blauwe zaak kocht, dat nooit meer! - nog lang en gelukkig mag leven. Want leven zonder laptop anno 2014 terwijl je aan huis gekluisterd zit door een kapotte knie is echt heel zwaar. Brigitte Kaandorp-zwaar.

Anyway, in afwachting van al die rijkdom was ik dus mijn kastjes aan het afspeuren op zoek naar wat ik zoal gehamsterd had en wat goed zou passen bij de bijna geheel gele broccoli in mijn koelkast, die ik het niet meer kon aandoen om de hoofdrol te spelen in een gerecht. Meestal maak ik soep van broccoli, zeker van bijna gele gevallen, maar ik had in de afgelopen week al een pan bloemkoolsoep leeggegeten en m'n hoofd stond er niet naar om weer een soortgelijke soep te eten. Ik ontdekte een weeshuisvoorraad aan spaghetti en een zakje TVP achter in de kast die, als het had gekund, zeker al helemaal verschrompeld zou zijn, zo lang stond het er al. Voor mensen die (nog steeds niet?) weten wat TVP is, dit is een low budget sojaproduct, ook wel armeluisgehakt, studentenschnitzel of sojabrokken genaamd, waarbij dat laatste dusdanige hondenvoerassociaties oproept dat ik het maar gewoon hou op TVP. Het komt in alle soorten en maten en je maakt er dus prima gehakt van (ha). Of saté, als je TVP groot genoeg is en je de juiste marinade hebt. Het mooie is, dat je er eigenlijk alles wel van kan maken, het ligt er maar aan hoe je het kruidt.

Nu heb ik lang genoeg gesogt en ga ik fijn weer verder leren - volgende week 3 tentamens over in totaal > 1500 pagina's stof... gelukkig hoef ik nu ik deze pasta heb gemaakt de komende 3 dagen niet meer te koken. (moet ik weer een ander excuus om te soggen zoeken!) Laat je weten hoe je dit gerecht vond? :-)




Voor 4 porties heb je nodig:


  • 1 cup (100 gram) TVP
  • 1/2 cup (125 mL) bouillon of heet water met gehaktkruiden
  • 2 eetlepels olijfolie
  • 1 uitje, fijngesneden
  • 2 teentjes knoflook
  • 500 gram broccoli, in roosjes
  • 300 gram spinazie
  • 1 rijpe avocado
  • 1 basilicumplantje
  • 1 citroen
  • paar eetlepels edelgist
  • peper naar smaak
  • 1 potje groene olijven
  • 5 zongedroogde tomaten
  • walnoten of amandelschaafsel

Doe de tvp in een kom en roer de bouillon/gehaktkruiden erdoor. Laat een tijdje trekken (zeker 30 minuten). Verhit de olijfolie in een goede koekenpan en bak de tvp met de ui een paar minuten goed door. Pers de knoflook erboven uit en bak even mee. Zet deze pan op laag vuur als je ondertussen met de andere pannen bezig bent.

In een kookpan kook je de broccoli tot ie goed, goed gaar is. Nou komt de truc. Van zowel de spinazie als van de broccoli wou ik de helft pureren en de helft heel laten voor de bite. Dus ik kookte de broccoli zo'n 8 minuten, voegde de spinazie toe, liet dat was slinken en schepte toen, zo goed als dat ging, van beide de helft eruit. De rest liet ik nog 5 minuten doorkoken tot ie lekker zacht was. Oh, en ondertussen kook je ook de spaghetti (in een aparte pan) in 8 minuten gaar.

Doe de avocado en basilicum in de blender. Rasp de citroen er boven, pers het sap uit, haal de pitjes eruit en voeg toe aan de blender, net als de edelgist en peper. Schep de overgebleven doorgekookte broccoli & spinazie uit de pan en doe erbij in de blender. Er moet ook wat vocht meekomen. Pureer voor een smeuïge saus.

Doe de olijven doormidden en snij de tomaatjes in stukken. Voeg de blenderpuree (a.k.a., saus) toe aan de het TVP gehakt, samen met de heelgelaten broccoli en spinazie, olijven en tomaatjes. Verwarm even door terwijl je de walnoten breekt, alvast wat pannen wegwerkt of gewoon een dansje doet.

Serveer de pasta met de noten. Maak niet te grote porties, want met die avocado vult het sneller dan je denkt :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten