zondag 20 juli 2014

Do it yourself: ijsthee

Met deze tropische temperaturen maak ik altijd graag ijsthee. Natuurlijk kun je ijsthee of frisdrank ook in de winkel kopen, maar niet alleen is zelfgemaakte ijsthee veel lekkerder, er zit ook niet zoveel troep (lees: suiker of kunstmatige zoetstoffen) in. En het goede nieuws is: het is superduper easy! Zo makkelijk dat ik hem zelfs nu kon maken.. nou, dan kan iedereen het toch? :-)




Zet een liter sterke thee, bijvoorbeeld van een mix waar munt en/of citroen in zit. Bij de biowinkel of de Tuinen vind je lekkere mixen. Ik had nog een heerlijke muntthee uit Slovenië van m'n reis vorig jaar. Giet de thee in een kan waarin het kan afkoelen en laat een tijdje op het aanrecht/bureau/ergens afkoelen, voordat het de koelkast in gaat (als je een liter kokend water in de koelkast zet is dat nogal een duur grapje namelijk).

Je kunt er nu alvast zoetmiddel in doen, een beetje is wel lekker, maar het is even zoeken hoeveel je precies wilt. Zelf gebruikte ik stevia klontjes - yep als in suikerklontjes van stevia - en daarvan zijn er ongeveer 3 nodig.

Als de ijsthee lauwwarm is geworden (na een uur of 2) pers je er een citroen of limoen boven uit en zet je hem in de koelkast om lekker koud te worden.

Serveer met ijsklontjes en smullen maar!

1 opmerking:

  1. Ja! Zodra de tempratuur ook maar een beetje omhoog kruipt heb ik zit in (zoete) ijsthee..in plaats van de 'rommel' die ik soms drink. Dus hier staat ookal een fles in de koelkast. Ik zet altijd een kopje sterke thee met 2/3 zakjes en die laat ik dan afkoelen en vervolgens giet ik die in een lege fles en vul die aan met water. De koelkast in en heerlijk genieten!

    BeantwoordenVerwijderen