dinsdag 2 december 2014

Superyummy én super gezonde noedelsalade

1 januari vind ik zo'n afgezaagd moment om met goede voornemens te beginnen dat ik dacht: ik begin vast 1 december. Daarnaast zijn deze voornemens ook gewoon nu al heel hard nodig. Ik wil de komende maand:

1. Back to basic: zo budget mogelijk eten
2. 1x per week yoga doen
3. 1x per week koken

Die eerste is omdat ik moet sparen voor mijn uitwisseling in Australië. Met mijn huidige uitgavenpatroon gaat dat hem niet worden, dus so long farewell auf wiedersehen goodbye to alle lekkere soja lattes in hipstercafétjes, kant-en-klaar maaltijden en thuisbezorgd.nl. Dit leidt dus als vanzelf wel tot voornemen #3, ik moet gewoon goedkoper eten. En ook gezonder: voornemen 2 en 3 dienen om eind december zo fit mogelijk te zijn voor een krachttest bij de fysio. Als het resultaat goed genoeg is, mag ik namelijk stoppen met fysiotherapie :D Ergens zal ik mijn personal trainer wel missen, dus het is verleidelijk om de test te boycotten. Maar nog liever haal ik natuurlijk een beter resultaat dan bij de vorige krachtmeting.

1x per week koken dus. Het is iets wat er oprecht vaak niet meer van komt tegenwoordig, omdat mijn avonden meestal volzitten met dingen als toneelles, rijles, vergaderingen, sport en niet in het minst: college en keihard aan deadlines werken. In het weekend dan vaak potlucks en buiten de deur eten... you get the picture. Ik wil dit wel graag veranderen, want zelfgemaakt eten is zoveel lekkerder dan cup a soup of groente met hummus, en ook een stuk goedkoper & gezonder.

Dus toen ik gistermiddag helaas naar huis moest om migrainemedicatie op te gebruiken (het is weer zo ver, en het is zo lang geleden dat ik die medicatie niet meer standaard in m'n tas heb) besloot ik toen de migraine een beetje gezakt was om de tijd te gebruiken om weer eens te koken. Ik had heel erg zin in iets met broccoli, tahin en zeewier. Migraine cravings? Toevallig allemaal producten met veel magnesium ;-)

Ik besloot om een noedelsalade te maken, geïnspireerd door Salad Samurai van Terry. Het werd echt suuuperlekker en bleek onbewust heel veel producten van het magnesiumlijstje te bevatten. Win win! En een stuk beter dan de berg chocola waar ik eerst altijd naar cravede tijdens een migraine aanval.

Ohja, het klinkt heel ingewikkeld maar dat valt echt wel mee. Het komt neer op time management. En het is het het dubbel en dwars waard!





Voor 4 porties heb je nodig:

  • 1 blok tofu (500 gram)

voor de marinade:
  • 5 eetlepels tamari
  • 3 eetlepels (appelcider) azijn
  • 1 eetlepel olijfolie
  • 1 teentje knoflook, fijngesneden
  • 1/2 theelepel paprikapoeder
Pers de tofu een uurtje uit (wikkel in schone theedoek, plaats tussen 2 snijplanken en zet er iets zwaars op). Meng alle ingrediënten voor de marinade en snij de tofu in blokjes of reepjes. Doe in een ovenschaal met de marinade en laat een uurtje staan. Keer de tofu halverwege om.

Verwarm de oven voor op 200 graden en bak de tofu zo'n 30 minuten (halverwege omkeren).


Voor de dressing:
  • 100 gram tahin
  • 75 milliliter water
  • 2 eetlepels (rijst)azijn
  • 1 eetlepel maple syrup/agave siroop
  • 1 eetlepel pindakaas
  • 1 eetlepel sesamolie
  • 1 stukje geraspte gember
Doe alles in de staafmixerkom en pureer tot een dressing/sausje.


Voor de salade:
  • 400 gram broccoli, in roosjes
  • half pak rijstnoedels (haha, ja, accurater wordt het niet :p)
  • 1 komkommer, in reepjes/blokjes
  • 1 chinese kool, krop sla, of een mix. In reepjes gesneden
  • 1/2 bosjes verse koriander, fijngesneden
  • 2 nori vellen, versnipperd, of een zeewiermix
  • paar eetlepels sesamzaad

Stoom de broccoli in 8 minuten gaar. Laat afkoelen en doe de rijstnoedels 1 minuut in het overgebleven water om zacht te worden. Meng alle ingrediënten met de dressing in een grote kom. Voeg de tofu toe als deze klaar is. En dan: ENJOY! ^_^


PS: 's avonds haast? Je kunt de tofu 's avonds in de pers zetten (of 's ochtends als je opstaat als allereerst). Laat daarna de hele dag in de marinade staan. Als je 's avonds thuiskomt zet je meteen de oven aan. Terwijl de tofu in de oven zit bereid je de rest van de salade. Dan is ie binnen 20 minuten klaar!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten