zaterdag 6 december 2014

Pittige pompoen-pindasoep

Het gaat daadwerkelijk goed met mijn goede voornemens! Zoals ik in vorige post schreef heb ik voor deze maand 3 doelen: zo budget mogelijk eten, 1x per yoga doen en 1x per week koken. Ik had blijkbaar alleen even het laatste zetje in de rug nodig, want alleen het formuleren van deze goede voornemens had al voldoende resultaat: afgelopen week heb ik al 4x gekookt en 2x yoga gedaan. Ik probeer ook zo budget mogelijk te eten, maar dit lukt niet helemaal doordat ik met keelontsteking kamp en er daardoor vrij veel geld gaat naar strepsils, keelpastilles en ijs. Maar dat compenseer ik gelukkig wel een beetje met de goedkope gezonde maaltijden die ik bereid.

(Voor de geïnteresseerden: ik maakte deze noedelsalade, Mexicaanse pompoensoep (maar dan met zoete aardappels) en mijn befaamde polentataart. De reden dat ik zo vaak kookte was dat een vriendin kwam eten en dat ik iets mee moest nemen naar een Sinterklaasfeestje - dat werd de ultieme low budget polenta taart!)

Ondanks al mijn gezonde acties zit ik dus mooi met keelontsteking opgescheept, wat niet gek is na al mijn geren en gevlieg de laatste tijd, maar wel ontzettend irritant en natuurlijk totaal niet uitkomt (does it ever?). Noodgedwongen zat ik thuis, tegen de pompoen aan te kijken die al een tijdje aan het wegkwijnen was op de koelkast. Tijd om daar eens wat aan te doen! Het vervelende van keelontsteking is alleen dat slikken een uitermate pijnlijke bezigheid is, en ik me het liefst beperk tot keelsnoepjes en ijs. Maarja, dat verzadigt niet echt, en is al helemaal niet voedzaam natuurlijk. Ik moest ineens denken aan de soep die ik wel eens bereidde toen ik nog bij de traiteur van EkoPlaza werkte. Nou is een pittige pompoen-pindasoep mij natuurlijk op het lijf geschreven - niet alleen vanwege mijn nickname Allitererende Alynda, maar natuurlijk ook vanwege de combi van pompoen en pinda: yum! Inspiratie voor dit recept haalde ik uit het geweldige kookboek 'Vegan Eats World' van Terry Hope Romero, one of my all-time favourites.

Het is een heerlijk winters recept en perfect voor bij een verkoudheid. Je kan er ook nog heel veel aan sleutelen: geen enkel ingrediënt is vereist. Het grote voordeel van soep! Mijn huisgenoot was aangenaam verrast toen hij uit de kou thuiskwam en kon opwarmen bij een kom dampende soep. Ik hoop jullie ook!


PS: Ik kon het niet laten om het uit te rekenen: een pan vol van deze pompoen-pindasoep kost je ongeveer 3,50 (gebaseerd op prijzen van de Turkse winkel in de Kanaalstraat), dus nog geen euro per portie. Verantwoord smullen!



Voor ongeveer 4 personen heb je nodig:


  • 1 eetlepel pinda-olie (of andere neutrale olie)
  • 1 ui, in blokjes
  • 250 gram wortel, in blokjes
  • 2 rode pepers, fijngesneden
  • 4 teentjes knoflook
  • 2 eetlepels geraspte gember
  • 1 theelepel gemalen koriander
  • 1 pompoen à 750 gram, in blokjes
  • 1 liter groentebouillon
  • 2 laurierblaadjes
  • 1 blik tomatenblokjes (of 300 gram verse tomaat)
  • 100 gram pindakaas
  • 1 eetlepel limoensap
  • 1/2 theelepel zout
  • handje verse koriander

Verhit de olie in een soeppan en fruit de ui zo'n 5 minuten. Voeg wortel en peper toe en bak nog 5 minuten mee. Pers de knoflook erboven uit en bak samen met de gember en koriander nog een minuutje mee. Voeg de pompoen, groentebouillon, laurier en tomaat toe en breng aan de kook. Roer de pindakaas erdoorheen en laat zo'n 15 minuten koken, of tot de pompoen zacht is. Vis de laurierblaadjes uit de pan.

Zet de staafmixer erin en pureer tot een fijne soep. Voeg tenslotte nog limoensap en zout toe. Schep in kommen en decoreer met verse koriander.

Eet smakelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten