zondag 23 januari 2011

Appelflappen

Afgelopen week ontving ik zomaar een pakketje Lustice. Ik had op twitter geschreven dat ik het jammer vind dat er hier geen Deen in de buurt zit, want daar krijg je deze week 50% kennismakingskorting op deze nieuwe, geheel plantaardige vleesvervanger. Al snel ontving ik een tweet terug: ik zou een pakketje thuis bezorgd krijgen! Soms sta ik versteld van wat er allemaal mogelijk is met de moderne media.

Anyway, als dank voor de moeite zette ik een bakkie fairtrade & biologische koffie, en serveerde daarbij plantaardige appelflappen. Hier een recept voor deze simpele lekkernij. Bladerdeeg zonder dierlijke ingrediënten vind je in de vriezer bij de natuurwinkel.

Voor 6 personen:

  • 6 plakjes vega bladerdeeg, ontdooid
  • 4 eetlepels rozijnen of krenten
  • 1 grote appel, zoals goudrenetten
  • 1 eetlepel bruine basterdsuiker
  • 1/2 theelepel citroensap

  • 1-2 theelepels abrikozenjam
  • beetje kristalsuiker

Verwarm de oven voor op 190 graden.

Kook een beetje water om de rozijnen kort te wellen, bijvoorbeeld in een klein schaaltje.

Schil de appel, haal het klokhuis eruit en snijd de appel in kleine blokjes. Roer de citroensap erdoor. Giet de rozijnen af en voeg deze samen met de basterdsuiker toe.

Nu kan je de appelflappen vullen. Vul ze voor de helft, zodat je ze diagonaal kunt dichtvouwen en ze de echte appelflapvorm hebben. Om het dichtplakken makkelijker te maken, maak je de randen nat met een beetje water. Druk de appelflappen goed dicht.

Tenslotte bestrijk je ze met wat van de jam en strooi je er wat suiker over. Bak ongeveer 20 minuten, tot ze goudbruin zijn.



PS: Altijd wat achter de hand hebben voor als er bezoek komt? Of zin in iets lekkers wat nog minder tijd kost dan deze appelflappen? AH verkoopt kant-en-klare, geheel plantaardige apfelstrüdel. Je vindt deze in het vriesvak, per twee verpakt. Thuis alleen nog even afbakken. Ik heb ze nog nergens anders gezien, maar ik hoop dat veel winkels volgen!

6 opmerkingen:

  1. Weet je zeker dat er geen D3 in het bladerdeeg van AH zit? Of E471?
    Ik wist het iig niet, dat AH vegan flappen in het vriesvak had.. weet alleen dat hun "gewone" bladerdeeg niet vegan is..
    Iig leuke tip

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Op het forum van de NVV wordt dit genoemd als vegan product. Ik koop het niet zo vaak en ben vanmiddag vergeten te checken bij AH. Zal het binnenkort nog eens doen.
    E471 vertrouw ik, deze is in praktijk altijd plantaardig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik heb een keer maanzaad rolletjes van bladerdeeg gemaakt en had nog een paar vierkantjes over.
    toen heb ik er gewoon stukjes appel in gedaan en zo gebakken. Het was heerlijk! Maanzaad rolletjes trouwens ook :P

    BeantwoordenVerwijderen
  4. E471 is absoluut niet altijd plantaardig! @chantal kok
    ga maar eens googlen waarvan E471 vervaardigd wordt...;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @ anoniem, van Wageningen:

    "E471 Mono- en diglyceriden

    Herkomst:
    Synthetische vetten, verkregen uit glycerol en natuurlijke vetzuren. De vetzuren kunnen van dierlijke of plantaardige oorsprong zijn. In de praktijk is het vrijwel altijd plantaardig vet."

    Maarrr ik ben er laatst achtergekomen dat de apfelstrüdels niet meer verkocht worden, dus het maakt ook niet zoveel meer uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De apfelstrudels zijn nog steeds verkrijgbaar hier in Eindhoven (AH XL Woenselse Markt). Verpakking heeft een ander kleurtje gekregen, is nu blauw, maar zelfde product/ingredienten.

    BeantwoordenVerwijderen