zaterdag 22 januari 2011

Slowcooking: Gado Gado

Ik ben gek op buitenlands eten. En dan heb ik het niet over Duitse Curryworst of Vlaamse Frieten. Nee, dan bedoel ik de Mexicaanse, Indiase, Marrokaanse, Zuid-Afrikaanse, authentiek Chinese of Indonesische keuken. En er zijn er vast nog wel meer, die nu niet in me opkomen. Veel etnische gerechten zijn van zichzelf zonder dierlijke producten, of kunnen makkelijk worden aangepast. Ik kan bijvoorbeeld prima mee eten bij een Indonesisch restaurant, terwijl dat bij een oer-Hollandse menukaart een stuk lastiger wordt.

Echter, als ik zelf Indonesische gerechten namaak, lukken ze nooit zo goed als in het restaurant. Dacht ik, totdat ik laatst deze Gado Gado maakte. Dit recept is voor 4 personen, en het is supergoedkoop (minder dan 1,50 pp!). Maak het wel op een dag dat je de tijd/ruimte hebt in de keuken.





Voor de rijst:

  • rijst voor 4 personen, ik schat 200 gram gedroogde rijst
  • 1 theelepel kurkuma
  • 1 blikje kokosmelk
  • 1/2 liter water
Roer de kurkuma door de rijst in een pan. Voeg de kokosmelk en water toe en breng aan de kook. Laat dit mengsel 45 minuten zachtjes koken, let erop dat de melk niet overkookt. Giet tenslotte af.

Voor de tempeh:
  • 400 gram tempeh (toko)
  • flink wat neutrale olie, bv zonnebloem
  • 2 theelepels tamarindepasta (toko)
  • 2 theelepels citroensap
  • 2 theelepels sambal oelek
  • 2 eetlepels ketjap manis
  • 2 eetlepels agave stroop, of 2 eetlepels bruine suiker en 2 eetlepels water
Snijd de tempeh in blokjes. Stoom 15 minuten, bijvoorbeeld in een vergiet boven een laagje kokend water in een pan.
Verwarm een flinke laag olie in een koekenpan. Bak de tempeh hierin aan alle kanten goudbruin, dit duurt ongeveer 10 minuten.
Doe keukenpapier in een die bord en schep hierin de tempeh uit de pan, met een open spatel of ander hulpmiddel dat zoveel mogelijk olie achter laat. Zet het vuur laag en voeg de overige ingrediënten toe aan de pan. Roer goed en laat 2 minuten borrelen. Doe de tempeh weer in de pan en bak nog zo'n 10 minuten zachtjes door, zodat de tempeh de smaak opneemt en een donker kleurtje opdoet.

Voor de groenten

  • 1/2 spitskool of witte kool
  • 100 gram taugé
  • 300 gram sperziebonen
  • 1 paprika, of meer
  • andere groenten die je over hebt of lekker lijken
Snijd alle groenten fijn en doe ze in een pan. Voeg er een laagje water aan toe en smoor de groenten 5 minuten. Giet af.

Voor de pindasaus

  • 200 gram pindakaas
  • 125 mL water
  • 3 eetlepels ketjap manis
  • 1 theelepel sambal oelek
Doe alle ingrediënten in een sauspan en roer stevig door, tot de pindakaas gaat smelten en het een egale saus is. Houd de pindasaus warm, dat is het lekkerst.

Als alles klaar is, kan je serveren! Ik heb de tempeh uit het sausmengsel geschept, maar je kan dit ook erbij nemen. Serveer eventueel cassave-kroepoek erbij en andere Indonesische lekkernijen, zoals rempejek.

1 opmerking:

  1. Gado gado heb ik van de zomer leren kennen, op een 10-daagse cursus Vipassana. Het was toen wel alleen met groente - boontjes, wortels en de saus.
    Ik heb het toen heel lekker gevonden.
    Maar toen ik hem thuis namaakte vond ik het maar saai :)
    Maar die van jou ziet er heerlijk uit!

    BeantwoordenVerwijderen