woensdag 19 januari 2011

De plantaardige boterham deel 2

Afgelopen zondag blogde ik al over alle soorten plantaardig broodbeleg waar je in de supermarkt uit kan kiezen. Mocht je toe zijn aan wat meer variatie, of gewoon zin hebben in wat anders: bij de natuurwinkel zijn nog veel meer mogelijkheden.

Zo bestaan er notenpasta's van vele soorten noten en zaden. Ik ben zelf al van jongs af aan gek op zonnebloempasta. Mijn zusje heeft allerlei allergieën waaronder pinda en noten, en dit kreeg zij als alternatief. Het is heerlijk! Er zijn ook pasta's van amandel, gemengde noten, of de beroemde tahinpasta (sesamzaadjes). En waarschijnlijk is er nog veel meer ;)


Dan zijn er ook spreads zoals deze:


In de Nederlandse winkel staat er dan 'spread' op, ipv streich, maar dat mag de pret niet drukken. Deze spreads zijn lekker voor de afwisseling. Ik eet ze zelf niet zo vaak en weet dus niet welke smaken allemaal plantaardig zijn. Nu heb ik hier de olijven-variant staan en die is vrij van dierlijke producten, maar kijk dus even de ingrediënten na.

Wat ik ideaal vind, ook om mee te nemen op vakantie, is hartige paté, zoals je die bij de supermarkt van het Zonnatura merk kunt kopen. Bij de natuurwinkel hebben ze veel meer smaakjes, bijvoorbeeld van het merk Tartex. Ik neem  een tube mee in de backpack, zodat ik altijd iets heb om op brood te doen (en geen mes nodig heb). Maar ook voor thuis of voor op het werk is het ideaal.

Ook kun je het geweldige product 'Tofutti' cream cheeze kopen:


Op de foto zie je de knoflook & kruiden-variant, die lijkt op Boursin / Paturain. Er zijn meerdere soorten. De naturel variant is erg lekker om plantaardige cheezecakes van te maken. Tofutti wordt helaas geïmporteerd en is daarom vrij prijzig. Ik geniet er 2 x per jaar van als verwenmomentje.

Er zijn ook nog diverse soorten namaak-vleeswaren te koop. Helaas vinden Nederlandse producenten het vaak nodig om hier kippeneieren aan toe te voegen. Check dus altijd de ingrediënten zodat je weet wat je koopt!

Ook kun je bij de natuurwinkel kiezen uit verschillende soorten plantaardige kaas, in plakjes of blokken om zelf te schaven. Ook dit wordt geïmporteerd en is prijzig. Zelf ben ik er niet zo'n fan van op brood, maar over de pizza vind ik het wel lekker. Je kan er wellicht ook een tosti van maken.

Heb jij nog tips voor plantaardig broodbeleg uit de natuurwinkel?

1 opmerking:

  1. 9 van de 10 keer is vegan beleg ook biologisch en dat betekent erg duur :O Tofutti is echt onredelijk geprijsd, 4 euro voor een pakje, dat ga ik echt niet betalen.

    BeantwoordenVerwijderen