woensdag 30 maart 2011

Do it yourself: kroketten

Vanavond kwam er een vriendin eten die graag kennis wil maken met plantaardige voeding. Ik gaf haar niet alleen tips en recepten, maar maakte ook een lekkere maaltijd voor haar klaar :-) Het werd een uitgebreid driegangenmenu:

***
schorseneren-speltroomsoep
***
strudel van tofu, artisjokharten en champignons, kroketjes van zwarte bonen, geroosterde bloemkool met Bearnaise saus
***
chocolade cupcakes
***


Wie zegt dat vega eten saai is? ;-) Het was allemaal hartstikke lekker, if i may say so myself. En het recept voor de kroketjes deel ik graag, want het zijn echt de beste en ook de makkelijkste die ik tot nu toe heb gemaakt!

Recept voor 10 kroketten

  • 100 gram zwarte bonen
  • 2 gekookte aardappels, in blokjes
  • 1 wortel, geraspt
  • 1 ui, fijngesneden
  • 2 handjes verse peterselie
  • 1 theelepel zout
  • 1/2 theelepel peper
  • 1 handje meel
  • 1 kopje paneermeel
  • plus extra paneermeel voor de coating

Doe alle ingrediënten in de blender en maal goed. Als het mengsel niet stevig genoeg is, voeg dan wat extra paneermeel toe.

Vorm 10 kroketten en rol deze door het paneermeel. Bak ze in een laagje olie aan alle kanten bruin.

Eet smakelijk!

2 opmerkingen:

  1. Hoi Chantal zo te lezen heb je je best weer gedaan, ik ga dit recept zeker maken ben benieuwd
    Warme groet.
    Ann.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het klinkt echt als een heel chique menu, hoor!
    Jij hebt echt talent voor (en fantasie).
    Ik zal het zeker proberen.
    Gr,
    NZ

    BeantwoordenVerwijderen