zaterdag 17 maart 2012

Rode bietenrisotto met portobello

Mijn hart is gestolen.

Ik zag dit filmpje van EVA (de Vlaamse vegetariërsbond) en ik kon niet meer slapen. Geen hap kreeg ik nog door mijn keel of ik moest wel weer aan mijn hartendief denken. En nee, ik heb het niet over de Vlaamse kok in het filmpje. Ik smachtte naar dit bijzondere gerecht!

Risotto, ik maak het soms. (Lees: in mijn hele leven heb ik het 2 keer gemaakt.) Niet zo vaak dus, want ik hou van makkelijk koken. Ik vind het niet erg als iets lang in de oven moet, of als ik 3 kwartier moet wachten tot de basmati rijst gekookt is. Maar zo lang achter mijn fornuis staan, en maar roeren in de pan, dat is niet zo aan mij besteed. Polenta eet ik daarom ook niet zo vaak. Echter in het geval van risotto heb ik duidelijk wat gemist. Gelukkig is dat nu dubbel en dwars goed gemaakt!

Eigenlijk gek dat het nooit in me is opgekomen om risotto met rode wijn te maken. Iedereen maakt risotto met witte wijn, ik ben gek op rode wijn, de link had ik eerder kunnen leggen. Dit toprecept heb ik aangepast zodat je alle ingrediënten bij de supermarkt kunt vinden. Want jawel, rijstroom vind je tegenwoordig zelfs bij Albert Hein, van het merk rice dream. Let er wel op dat je risottorijst koopt, ook wel arborio rijst genaamd. Die is wezenlijk anders door de ronde korrel en andere belangrijke risottorijst-eigenschappen, welke ik ben vergeten door mijn liefdesroes.

Ik heb het recept aangevuld met gebakken portobello - heerlijk! Ook deed ik er diepvrieserwtjes door, bij gebrek aan bonen. Volgende keer zou ik liever witte bonen nemen, die passen ook wat meer bij de Italiaansheid van dit gerecht.

PS: probeer eens biologische tijm! Een wereld van verschil. Have fun in the kitchen!




Recept voor 2-3 porties:

voor de bieten:
  • 3 rode bieten
  • 3 eetlepels olijfolie
  • 2 theelepels tijm
  • 2 teentjes knoflook
  • peper en zout
Verwarm de oven voor op 180 graden. Was de bieten, snij het kontje eraf en snij ze in vieren. Meng in een schaaltje de olijfolie met de tijm en pers de knoflook erboven uit. Giet dit langzaam over de bieten en roer het even door. Bestrooi met peper en zout naar smaak en rooster de bieten zo'n 30 minuten. Laat ze goed afkoelen en snijd ze daarna in blokjes.



voor de risotto:
  • 2 eetlepels olie
  • 2 sjalotten, fijn gesneden
  • 1 teentje knoflook
  • 150 gram risotto rijst
  • 300 milliliter goede rode wijn
  • 300 milliliter groentebouillon
  • ca.100 milliliter rijstroom (half pakje)
  • 200 gram witte bonen

Verwarm de olie in een hapjespan. Fruit de sjalotten met de knoflook zo'n 5 minuten. Voeg de rijst toe en bak eventjes door, totdat het dreigt droog te koken. Doe dan de wijn erbij en breng dit aan de kook. Zet het vuur laag, roer af en toe door terwijl de wijn langzaam de risotto intrekt.
Ondertussen hou je de bouillon warm. Als de wijn is ingetrokken, voeg je langzaam aan de bouillon aan de risotto toe. Het is belangrijk om dit in kleine stapjes te doen - ik deed het per 2 eetlepels. De kwaliteit van deze rijstmaaltijd is afhankelijk van jouw geduld.
Met het laatste beetje bouillon voeg je de bieten toe aan de pan. Roer goed door en laat rustig de smaken intrekken. Dit duurt weer een minuut of 10.
Tenslotte schenk je de rijstroom erbij en doe de boontjes erbij. Bestrooi met peper en zout naar smaak en serveer eventueel met de portobello.


voor de portobellorepen:
  • 2 eetlepels olie
  • 1 teentje knoflook
  • 1 portobello, in repen

Verwarm in een kleine koekenpan de olie. Pers de knoflook en bak deze 2 minuutjes zacht aan. Doe de paddenstoel repen in de pan en bak ze zachtjes aan beide kanten 5 minuten.

Steek een paar kaarsen aan, schenk wat rode wijn in en geniet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten