woensdag 22 augustus 2012

Smullen in Berlijn

Het is hier even stil geweest, maar met goede reden: ik was druk bezig met mijn Duits ophalen. Ik ben namelijk twee keer op smulweekend in Duitsland geweest!

De eerste zaterdag gingen we met een grote groep mensen naar het Veggie Street Day Festival in Dortmund, waar we al flink veel lekkere dingen gegeten hebben. Afgelopen weekend was echter nog veel beter, samen met mijn lief lekker een hotel geboekt in Oost Berlijn en genoten van de vele veganistische eettentjes die Berlijn rijk is - en dan ook nog een veganistisch festival op de Alexanderplatz! Ik kan er honderduit over vertellen, maar de foto's kunnen dat nog veel beter.

Bij de geheel veganistische supermarkt Veganz zat een superleuk eettentje waar we 2 maal zijn wezen ontbijten. Heerlijke belegde bagels, taartjes, zoetig- en hartigheid!

O my god... dit was echt de beste koffie ooit! Een Peanut Butter Chocolate Latte, zó ontzettend lekker, mijn ontbijt zal nooit meer hetzelfde zijn zónder deze godendrank.

My alltime favourite brunch-item: cinnamon roll!

Deze croissant au chocolat maakte het helemaal af. Ook al was ie met speltmeel gemaakt (grapje ;-)). Ik heb er zelfs nog één gekocht en een dag bewaard, om op de terugreis in de trein te eten. En toen was ie nog steeds heul erg lekker!
Natuurlijk moesten we na zulke karige ontbijtjes (ahum) ook nog stevig lunchen. Zo aten we deze curryworst bij het fancy restaurant van dé Duitse 'Vegan Head Chef' Björn Mochinsky - zeg maar de Duitse Lisette Kreischer ;-)


We hebben ook wel 15x ijs gegeten geloof ik, want het was heul warm daar in de stad en we kwamen ook gewoon vaak vegan ijs tegen. Het begon met deze vega cornetto's - wow! Bij de supermarkt Veganz hadden ze maar liefst 3 meter (!) aan ijs. Het was lastig kiezen dus... dit was zeker een goede keuze :)
Al lopende kwamen we deze Rosa Canina tegen, die ook vegan ijs bleek te hebben. Hun mango ijs was super lekker en refreshing!





En hoe awesome was het om in een biologische supermarkt te zijn die zo groot was, dat er zelfs een roltrap zat... en er groeide een appelboom op de groente afdeling! We approve.








Op het vegan Sommerfest at ik deze heerlijke cheeze burger van Vego Foodworld.

En bij zo'n burger hoort natuurlijk een ijskoude cola! Helaas was ie niet ijskoud, maar wél gezoet met stevia. Ik wou dat ik dat in Nederland ook kon kopen! Het was echt lekker en niet onbelangrijk: zonder giftige suiker of zoetstoffen.

We kochten ook deze heerlijke gebakjes. Na lang zoeken voor een vegan Berlinerbol voor mijn lief, namen we genoegen met deze twee lekkernijen. Met een vulling van banketbakkersroom waren we toch satisfied ;-)

Bij de vegan pizzera & spaghetteria Sfizy Veg koos ik voor de Calzone met salami... de pizza bleek ook boordevol heerlijke vegan kaas te zitten! Lekkurrrr

En hoe vol we ook zaten van de calzone pizza, focaccia en avocado salade, je kan natuurlijk niet weggaan zonder dessert te hebben gegeten als er zo'n taart in de vitrine staat te lonken! Het was een amandeltaart met heul veul heerlijke vega slagroom en bosbessen. Wow!


We hebben vooral ook héél goed gegeten bij Lucky Leek, een restaurant dat wat mij betreft minimaal 4 sterren krijgt!

Mijn lief had deze spring rolls als voorgerecht,

ik had deze appel-meloen gazpacho. Heerlijk voorgerecht op zo'n warme dag!


Het hoofdgerecht! Tandoori seitan met cassave 'cookie'


En saltimbocca van zoete aardappel & raapjes. Het was een heel bijzondere smakencombinatie, inspirerend!


Het dessert was een heerlijke 'tartelette' met marsepein en zwarte bessen, mét een heerlijke bol espresso ijs. Wow!


Heerlijk om eens zo luxe & mooi vegan te eten! En voor zulk mooi eten was het ook heel goed betaalbaar. Ik zou dit restaurant zeker niet overslaan, mocht je eens in de stad zijn!

Hmm.... ik heb nu al zin om nog eens een weekend Berlijn te boeken ;-)

6 opmerkingen:

  1. Dat ziet er wel heel erg lekker en aanlokkelijk uit. Een idee om het op een kaartje te zetten? Dan ga ik meteen je wandelgangen nalopen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vriend had een kaart gemaakt met alle vegan hotspots, die kan ik zeker doorsturen! Als je even een mail stuurt naar plantaardigekeuken [at] gmail.com, dan zet ik hem op de mail.

      Verwijderen
    2. Hier in NL kun je toch ook al van die frisdrank met Stevia kopen in de supermarkten? Ik dacht dat ik er laatst een programma over op tv zag bij '10x beter'

      Verwijderen
    3. Oh echt? Ik heb het nog nooit gezien! Welke aflevering van 10x beter was dat? Vind ik altijd wel een leuk programma.

      Verwijderen
  2. Wow! Ik weet ff geen woord meer uit te brengen als ik dit zo die :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Zojuist een weekend Berlijn geboekt, mede dankzij jouw post besloten er weer eens heen te gaan :-) We gaan het er heerlijk van nemen en gaan zeker naar Veganz (hotel er vlakbij uitgezocht *lol*) en het restaurant die je noemt.
    Heb er nu al zo'n zin in! Dankjewel voor de tips!
    (En ik mail even voor de kaart die je noemt)

    BeantwoordenVerwijderen